JAKOBSTAD: KURS I SMARTHFISK

16 April 2019 kl. 18.00–21.00

Smarthfisk (skräpfisk), så som mört, braxen och id, lämpar sig väl i matlagning, och har också traditionellt använts inom husmanskosten. På vårens smarthfiskkurs i Kristinestad llär vi oss mer om smarthfisken och kockar tillsammans. Målgruppen är marthor, allmänheten och nyfinländare. Kursledare är Anita Storm, ekologirådgivare.

Kursen är kostnadsfri.

Torsdag 28.2, kl. 18–21
Tema: Introduktion till smartfisk.
Vi lär oss rensa och filea fisk, och tillreder recept tillsammans. Camilla Backlin, som jobbat med fiskinläggningar under 25 år, ger sina bästa tips och recept. Kvällen avslutas med en gemensam middag.

Lördag 16.3, kl. 11–15
Tema: Vinterfiske
Vi spenderar en dag ute på isen samt tillreder fisk över öppen eld. Vi lägger ut nät under isen och testar på att pilka. (Om det finns is).

Tisdag 2.4, kl. 18–21
Tema: Rensning, filetering
Vi tillreder egna recept eller bekantar oss med nya. Skicka in recept eller en ingredienslista en vecka i förväg till anita@martha.fi.

Tisdag 16.4, kl. 18–21 (inhiberad, mer info följer senare)
Rensning, filetering samt tillredning av fisk enligt deltagarnas egna recept.

Tisdag 7.5, kl. 18–21
Fisketemakväll med utomhusmatlagning. Vi träffas 17.30 vid Oxhamns skola för att gemensamt ta oss med bil till Ådö fiskehamn, eller kom direkt kl. 18 till Ådö fiskehamn. Vi  lär oss mer om fiske och lagar mat tillsammans.

Anmäl dig som kursdeltagare till Ida Haapamäki, ida@martha.fi.

Kursen är en del av projektet Smarthfisk på Finlands svenska Marthaförbund.

Oxhamns skola, undervisningsköket
Paul Hallvars gata 3