Tappa björksav!

Björksav är ett riktigt hälsovatten, perfekt som återhämtande dryck eller istället för vatten i exempelvis bakning. Under april och maj kan du tappa sav på egen mark. Läs mera »
04.05.2018 kl. 09:55

3 gröna växter för bättre inomhusluft

Dålig luft på kontoret? Luften kan innehålla en mängd skadliga ämnen från elektronik, printrar, damm och kontorsmöbler. En lösning för en bättre inomhusluft är att införskaffa luftrenande gröna växter, som kan lagra oönskade partiklar. Läs mera »
02.05.2018 kl. 15:59

Kolumn: Hur röstar du med dina pengar?

Vår är lika med klädkris för många. Snabba och billiga lösningar finns i närmaste snabbmode-kedja, men är det värt det? Ekonomirådgivare Mia-Maja Wägar lyfter fram de billiga plaggens mörka baksida. Läs mera »
26.04.2018 kl. 15:00

Kortkurs: Plocka nässlor

Den smakrika nässlan är en riktig hälsobomb. Den gör sig väl förvälld i såväl pesto och soppa som torkad i drycker och smoothies. I mitten av april dyker de första späda välsmakande nässlorna upp, redo att plockas och tas tillvara. Läs mera »
25.04.2018 kl. 10:15

En snabbguide till materialval

Det är klädrevolutionsvecka och en god orsak att slänga ett kritiskt öga in i garderoben. Vad finns egentligen där? Ekologirådgivare Anita Storm ger tips för mera hållbara materialval i garderoben. Läs mera »
24.04.2018 kl. 10:49

HELSINGFORS: Vilda välgörande växter Kom till Marthaköket för att lära dig mera om våra välgörande vilda växter.
KRONOBY MI: Vilda växter i matlagningen Välkommen på kurs om vilda växter i matlagningen. Kursen är ett samarbete mellan Kronoby medborgarinstitut och Marthaförbundet.
Vasa: Trädgårdskväll på Strömsö Marthaförbundet medverkar i trädgårdskväll på Strömsö.
MARIEHAMN: NKF-sommarkonferens Välkommen på Nordens Kvinnoförbunds sommarkonferens i Mariehamn.
Malax-Korsnäs MI:Plockning, torkning, fermentering Torkning av örter och rötter samt bär i teori och praktik tillsammans med ekologirådgivare Anita Storm. I samarbete med Malax-Korsnäs MI.
Helsingfors: Vad blir det för mat? Vad blir det för mat? Den frågan är löst!
Korsholms vuxeninstitut: Torkning & fermentering Torkning av örter och rötter samt bär i teori och praktik tillsammans med ekologirådgivare Anita Storm. I samarbete med Korsholms vuxeninstitut.
Fiskars: Marthaförbundet på Slow Food Festival Gör en utflykt till Fiskars och njut av skördeprodukter och Fiskars bruks miljö. Marthaförbundet är på plats.
Vasa: DEN FINLANDSSVENSKA MATKULTURDAGEN Kom och fira den finlandssvenska matkulturdagen med after work på Bock's i Vasa.
Helsingfors: Överlevnadskurs för studerande Skippa nudlarna och tonfisken, nu lagar vi mat som är både billig, god och lättlagad. ​
Närpes vuxeninstitut: Bivaxsalvor En praktiskt kurs där vi gör bivaxsalvor med ekologirådgivare Anita Storm. I samarbete med Närpes vuxeninstitut.
VASA ARBIS: Kallrörd två Praktisk kurs där vi gör kallrörd tvål med ekologirådgivare Anita Storm. I samarbete med Vasa Arbis.
Kristinestads MBI: Kallrörd tvål En praktiskt kurs där vi gör kallrörd tvål under ledning av ekologirådgivare Anita Storm. I samarbete med Kristinestads medborgarinstitut.
Vasa Arbis: Sköna bivaxsalvor Praktisk kurs där vi gör bivaxsalvor med ekologirådgivare Anita Storm. I samarbete med Vasa Arbis.
Borgå: Ungas ekonomi Marthaförbundets ekonomirådgivare föreläser kring temat unga och ekonomi.
Den nationella klädbytardagen Klädbytartillfällen arrangeras runt om i marthafinland i samband med den nationella klädbytardagen den 18 november. Kolla om ett klädbyte arrangeras nära dig och börja rensa garderoben!

Vispa alltid äggvitorna i en glasskål. Vitorna ”går inte upp” i en plastbunke eftersom den aldrig blir helt och hållet ren från fett. Bättre resultat får du om du tillsätter lite salt eller ättika.

Ekonomirådgivare Mia-Maja Wägar svarar på frågor gällande konsumtionsutgifter, budgetering och planering av privatekonomin, skötseln av penningärenden, handledning i privathushållets bokföring och olika alternativ för att lösa skuldproblem.

E-post mia-maja.wagar(at)martha.fi

#jojagkan2018

Frivilligkampanjen #jojagkan2018 uppmuntrar att lära unga en vardagsfärdighet. Det kan vara matlagning, renovering, handarbete eller ekonomihantering.

Familjekompet 2017

I vårt nya fiskeprojekt får nyanlända finländare och marthor i Österbotten lära sig mera om smarthfisk (braxen, id, mört, gädda). Tillsammans lär vi oss hantera och tillaga fisk, lägger nät och använder kastspö. Alla kvällar avslutas med en gemensam måltid. Kontakta ekologirådgivare Anita Storm för mera information.

Jenni Haapala, kursledare

Jenni är Marthaförbundets kursledare. Häng med på kurs den 16 maj med temat glutenfri bakning till vardag och fest. Anmäl dig via evenemangskalendern

Solveig Backström, hushållsrådgivare

Solveig är hushållsrådgivare här på Marthaförbundet och ansvarig för projektet Familjekompet. Håll utkik efter kurser med fokus på familjematlagning och vardagshantering.

Har du frågor till Marthaförbundet är det ofta Marika som har svaret. Marika är spindeln i nätet på Marthaförbundet, kan bland annat allt om medlemsregistret och blanketter och är den som svarar dig i chatten här på martha.fi.

Svenska skolmaten under luppen

Skolmaten är inte bara något som ligger på tallriken – det är också något som ligger högst uppe i mediernas debattspalter år efter år.
10.04.2018 kl. 10:16

Samtal är bra för en jämställd ekonomi

Ekonomisk jämställdhet i en parrelation uppstår inte av sig själv. Det viktiga är att tala, tala, tala med sin partner. Det säger Karin Palmén och Michaela von Hellens, två unga kvinnor med olika livssituation.
10.04.2018 kl. 09:10