Svinnkampen mot matsvinn

Spillveckan pågår som bäst och kampanjen uppmanar alla att ta en extra funderare kring matsvinnet. Här är våra favoritrecept på temat svinnkamp i hemhushållet!Läs mera »
14.09.2017 kl. 15:07

Föreningsaktuellt: Med Martha mot matsvinn

Ålands Marthadistrikt driver sedan i våras projektet Med Martha mot matsvinn. I projektet fokuserar man bland annat på restauranger och restaurangbesökare, på kurser och information och på livsmedelsbutiker.Läs mera »
16.08.2016 kl. 12:10

Grönt & vilt

På lördag är det igen dags för Svinnkampen att öppna restaurang för en dag. På menyn står grönsaker, både odlade och vilda. Läs mera »
19.05.2016 kl. 10:11

Svinnkampen besökte Ingå

Planera inköpen, ha en tömma frysboxen-kampanj hemma under en vecka, hacka ner rester i en pyttipanna, gå inte till butiken innan du tömt kylskåpet ... Dessa och många fler tips för hur man kan undvika matsvinn i hemmet fick vi under Svinnkampens turnés andra stopp i Ingå. Läs mera »
01.04.2016 kl. 10:19

Svinnkampen i Vasa

Svinnkampen är ute på turné för att träffa konsumenter och prata matsvinn. I K-citymarket i Stenhaga i Vasa var diskussionerna livliga och tipsen för hur man kan trolla med ledsna grönsaker, gårdagens rester, grädden som passerat bäst före-datum och de bruna bananerna var många. Vi samlade in några konkreta tips!Läs mera »
22.03.2016 kl. 09:28

Marthaförbundet på Educa Vi är på plats på Educa. Kom och bekanta er med det material och den verksamhet vi erbjuder och beställ till din skola.
Kvinnor i fredsarbete ”Om vi vill ha hållbar fred i världen måste kvinnorna involveras i fredsarbetet.”
Luonnonkosmetiikka / Naturkosmetik Luonnonkosmetiikka/naturkosmetik, tvåspråkig kurs i samarbete med Kristianstads medborgarinstitut. En kortkurs med fokus på hudvård utan skadliga kemikalier.
Naturen som skafferi Föreläsning med ekologirådgivare Anita Storm. Arrangör är Malax Pensionärsförening.
Familjekompet i Ekenäs Har du koll på familjens ekonomi? Hur gör man snabblagad och näringsrik vardagsmat som alla gillar? Vad är hemlagad babymat? Detta och mycket mer pratar vi om på en praktisk kurs med fokus på kost, miljö och pengar ur ett barnfamiljeperspektiv.
Prova på retreat – FULLBOKAD! Är du nyfiken på retreat eller i behov av en paus mitt i vardagsvimlet? Packa med dig tandborste plus yllesockor och pröva på att dela tystnad tillsammans med andra!
Fiskhanteringskurs Fiskhanteringskurs i samarbete med Kristianstads medborgarinstitut
Vårmöte i Åbo Marthaförbundet håller vårmöte i Åbo.

Att göra upp en budget är inte svårt!

Det innebär att uppskatta  inkomster och utgifter under en viss period, och sedan följa med hur budgeten utfaller. Om du börjar med att bokföra utgifterna och inkomsterna, är det sedan enklare att göra upp en realistisk budget. För att vi skall kunna hålla vår budget, måste den vara realistisk.

Inom en större ekonomisk enhet, till exempel en familj, kan alla ha olika drömmar och olika sätt att använda pengar. Det är därför bra om familjen tillsammans kommer överrens om spelreglerna för ekonomin, vad som är viktigt och vad man kan avstå från. Om alla är med i planeringen får barnen också en realistisk bild av vad det kostar att leva.

Då du planerar din ekonomi är det viktigt att vara ärliga mot sig själv. Överdriv inte inkomsterna och underskatta inte utgifterna! En del av inkomsterna lönar det sig att spara, så att du har en reservkassa om något oförutsett händer.

Här kan du ladda ner vårt bokförings- och budgetblad.

Har du inte excel som krävs för att använda bokröfings- och budgetbladen, kan du använda OpenOffice.

Ekonomirådgivare Mia-Maja Wägar svarar på frågor gällande konsumtionsutgifter, budgetering och planering av privatekonomin, skötseln av penningärenden, handledning i privathushållets bokföring och olika alternativ för att lösa skuldproblem.

E-post mia-maja.wagar(at)martha.fi

#köpfrinovember

Vi drar Köp inget-dagen den 24 november ett steg längre, och lever köpfritt under november. Är du med?

Familjekompet 2017

Tack för maten!

Projektet Tack för maten! engagerar de privata svenskspråkiga daghemmen i Svenskfinland i att utveckla måltiden och bespisningsverksamheten.

Petra Högnäs, utvecklingschef

Det börjar bli dags att fila på ansökningar! I februari är det igen dags för distrikt, föreningar och kretsar att ansöka om föreningsstöd. Har du frågor hjälper Petra gärna!

Föreningsstöd 2018

Ann-Louise Ahrenberg & Sofia Grynngärds

Projektet Tack för maten! erbjuder fortbildning för daghemspersonal, eftisledare eller andra grupper som arbetar med barn i åldern 3–8 år.

Läs mer om fortbildningen här.

Har du frågor till Marthaförbundet är det ofta Marika som har svaret. Marika är spindeln i nätet på Marthaförbundet, kan allt om medlemsregistret och blanketter och är den som svarar dig i chatten här på martha.fi.

Snart är det jul igen!

I Martha nummer 6/2017 har vi tjuvstartat julfirandet.
13.12.2017 kl. 08:24

He va he!

Detta är min sista kolumn som verksamhetsledare för Marthaförbundet. Efter drygt elva år i Ungmarthas och Marthaförbundets tjänst är det dags för mig att gå vidare.
07.12.2017 kl. 12:43