Nytt nummer av Martha!

I årets första nummer av tidskriften Martha drivs vi av förnyelse. Läs mera »
igår kl. 08:06

Kreditkris tvingade Marcus till köpstopp

Att få uppträda på bokmässan i Göteborg var länge Marcus Stenbergs dröm. I fjol gjorde han det, inte med den stora romanen, utan med en självbiografisk historia om pengar. ”Jag har inte råd” handlar om Marcus shoppingfria år, om reklam, kultur och om att må dåligt.Läs mera »
igår kl. 08:04

I #metoos fotspår – alla revolutioner måste tåla invändningar

Metoo-rörelsen har beskrivits som en världshistorisk revolution (oftast av kvinnor). Den har också beskrivits som hysteri och moralpanik (oftast av män).Läs mera »
igår kl. 08:03

Ett hållbart liv för alla

Ett nytt verksamhetsår har inletts. Mycket av det som står i årets verksamhetsplan har redan länge varit under arbete, men vissa nyheter har tillkommit. Bland annat kan vi hälsa vår färska verksamhetsledare Annika Jansson välkommen till förbundet och önska henne lycka till i sitt nya värv!Läs mera »
igår kl. 08:03

Snart är det jul igen!

I Martha nummer 6/2017 har vi tjuvstartat julfirandet.Läs mera »
13.12.2017 kl. 08:24

Familjekompet i Ekenäs Har du koll på familjens ekonomi? Hur gör man snabblagad och näringsrik vardagsmat som alla gillar? Vad är hemlagad babymat? Detta och mycket mer pratar vi om på en praktisk kurs med fokus på kost, miljö och pengar ur ett barnfamiljeperspektiv.
Tips för bättre vardagsekonomi! Ekonomirådgivare Mia-Maja Wägar ger tips på hur du kan tänka när det gäller din vardagsekonomi och ditt sparande.
Överlevnadskurs för studerande Skippa nudlarna och tonfisken, nu lagar vi mat som är både billig, god och lättlagad.
Inspirerande mellanmål och mat med alla sinnen Fortbildning för dig som jobbar med eftermiddagsverksamhet. Fortbildningen är ett samarbete mellan projektet Tack för maten! och Sydkustens landskapsförbund.
Vardagsmat för barnfamiljer Hur gör man snabblagad och näringsrik vardagsmat som alla i familjen gillar? Detta och mycket mer pratar vi om på en praktisk kurs med fokus på kost, miljö och pengar ur ett barnfamiljeperspektiv.
Prova på retreat – FULLBOKAD! Är du nyfiken på retreat eller i behov av en paus mitt i vardagsvimlet? Packa med dig tandborste plus yllesockor och pröva på att dela tystnad tillsammans med andra!
Ungas ekonomi & sparande Känner du dig ovan att handskas med din egen ekonomi eller skulle du helt enkelt vilja veta mer om hur man kan tänka ekonomiskt i sin vardag och kanske t.o.m. lägga undan en liten summa varje månad.
Fiskhanteringskurs Fiskhanteringskurs i samarbete med Kristinestads medborgarinstitut
Vårmöte i Åbo Marthaförbundet håller vårmöte i Åbo.
NKF-sommarkonferens, Mariehamn Åland

Utnyttja spisens och ugnens eftervärme, låt maten puttra klart under lock.

Ekonomirådgivare Mia-Maja Wägar svarar på frågor gällande konsumtionsutgifter, budgetering och planering av privatekonomin, skötseln av penningärenden, handledning i privathushållets bokföring och olika alternativ för att lösa skuldproblem.

E-post mia-maja.wagar(at)martha.fi

#jojagkan2018

Frivilligkampanjen #jojagkan2018 uppmuntrar att lära unga en vardagsfärdighet. Det kan vara matlagning, renovering, handarbete eller ekonomihantering.

Familjekompet 2017

Ekofasta

Temat för ekofastan 2018 är "med hopp som drivkraft". Vi vill slå hål i klimatångesten och ingjuta hopp för framtida generationer. I en sexdelad poddserie får du ta del av inspiration, kunskap och konkreta tips kring miljö och hopp.

Petra Högnäs, utvecklingschef

Det är dags att skriva ansökan om föreningsstöd! I februari är det igen dags för distrikt, föreningar och kretsar att ansöka om föreningsstöd. Har du frågor hjälper Petra gärna!

Föreningsstöd 2018

Ann-Louise Ahrenberg & Sofia Grynngärds

Projektet Tack för maten! erbjuder fortbildning för daghemspersonal, eftisledare och andra grupper som arbetar med barn i åldern 3–8 år.

Läs mer om fortbildningen här.

Har du frågor till Marthaförbundet är det ofta Marika som har svaret. Marika är spindeln i nätet på Marthaförbundet, kan bland annat allt om medlemsregistret och blanketter och är den som svarar dig i chatten här på martha.fi.

Nytt nummer av Martha!

I årets första nummer av tidskriften Martha drivs vi av förnyelse.
igår kl. 08:06

Kreditkris tvingade Marcus till köpstopp