Allt du behöver veta om Marthatorget

11.04.2019 kl. 11:20
Vi ses på torget! Visst är du också på plats 14.9? Då fylls Senatstorget i Helsingfors av marthor. På Marthatorget sjuder det av verksamhet klockan 10–16.

Marthatorgets program bygger på sju huvudteman: mat, skog, trädgård, miljö, handarbete, en fungerande vardag samt internationellt samarbete.

Under alla teman gör vi tillsammans och lär oss nya saker. Vi lägger händerna i myllan och hör de bästa råden under skördesäsongen samtidigt som vi gör vår verksamhet bekant för de som är intresserade av vad vi gör.

På huvudscenen ordnar vi diskussioner och bjuder på kulturell underhållning. På Marthatorget ordnas dessutom Marthabasar.

Marthatorgets temaområden

Mat
Under temat mat lyfter vi hållbar mat, vi lär oss mer om smartfisk, rotfrukter och höstens alla underbara äpplen.

Skogen
Hur ska vi dra nytta av skogen och alla dess dyrbarheter? Vi fördjupar oss i säsongens svampar och bekantar oss med bärens många möjligheter. Vi sätter också liten guldkant på tillvaron och lär oss hur man gör läppfett, kådsalva och färgar garn.

Trädgård
Hur ska man sköta sin trädgård för en så god skörd som möjligt? Vi utlovar ny information om växelbruk, gödsling och skörd. Dessuom inspiration för balkong- och örtodling.

Miljö
Hur ska vi tackla vår tids största utmaning och leva så ekologiskt och koldioxidneutralt som möjligt? Vi gör en djupdykning i ekologisk städning och återvinning, svinnkamp och kompostering. Tillsammans lär vi oss allt om plast, sortering, återvinning, vilka produkter som rekommenderas och vilka vi bör undvika.

Handarbete
Vi bekantar oss med alla gör det själv-möjligheter som finns, lär oss sticka sockor och handarbetar tillsammans. Passa på och bidra med dina sockor till kampanjen Sockor åt mamma.

En fungerande vardag
Känner du till alla våra projekt och kampanjer? Passa på att bekanta dig med aktuella projekt just nu och ta del av det bästa ur dem. Du får de bästa tipsen för att spara och för att göra upp en hållbar budget. Du får också göra gröt enligt eget recept, lära dig att fotografera matbilder och arrangera rätter för publicering i sociala medier.

Internationellt samarbete
Ta del av erfarenheter från Marttaliittos projekt i Ethiopien och Kamerun, och Marthaförbundets samarbete med Centrs Marta.

Programmet på huvudscenEN

På huvudscenen kommer det att hända hela tiden under dagens lopp. Diskussioner om en fungerande vardag och kloka val och kulturutbud för det där lilla extra. Goda råd om hur vi kan utveckla vår verksamhet och en glädje över att vi faktiskt firar 120 år! Ett mer detaljerat program presenteras senare under våren 2019.

Marthornas basar

Har du alltid funderat över hur marthaverksamheten ser ut i vårt land, hur den smakar, doftar och låter? På Marthatorget samlas marthor för att sälja sina produkter och för att presentera sin verksamhet.

Vill ni sälja? Så här fungerar det!

På torget kan marthaföreningar sälja sina egna produkter. Försäljningsplatserna är fördelade enligt distrikt.

Försäljningsplatsen är en fjärdedel av ett tält med tak (cirka 4 m2), till grundutrustningen hör ett bord (2,2 m x 0,67 m, höjd 0,77 m) och två stolar.

Distrikten ansvarar för fördelningen av platserna mellan det egna områdets föreningar. Försäljaren ansvarar själv för frakt, lagring och försäljning. På torget finns inte möjlighet att tillreda eller tillverka produkter, produkterna ska vara färdiga då de levereras till torget.

Försäljningen på torget är en ypperlig möjlighet för föreningar att samla medel, samt för att visa upp verksamheten i hela dess bredd. Försäljningen ordnas tillsammans med Marttaliittos distrikt och försäljningspunkterna placeras på torget enligt de geografiska distrikten.

Försäljningspunkterna reserveras via denna länk. Närmare information om försäljningen får ansvarspersonerna senast i augusti.

Övrigt program

Utöver Marthatorget utlovas också annat program från fredag till lördag. Till muséer, teatrar och till guidade turer har vi ordnat medlemsrabatter åt marthorna. Flera programpunkter kan tillkomma under våren.

MUSIK OCH TEATER

Savoyteatern
Martha 120 år jubileumskonsert 14.9 klockan 18. För att fira 120 år av marthaverksamhet stiger orkestern Dallapé upp på Savoys scen tillsammans med stjärnan Pirkko Mannola. Konserten är sammansatt av legendariska Heikki Kahila, konsertens programledare är Vesa Liedes. Utöver musiken hör vi under kvällen bitar ur marthornas långa historia. Biljetter: 34 euro, enskilda biljetter via lippu.fi. Gruppbiljetter via adressen kumpulainen@konserttitoimisto.fi eller telefon 0400 885 223 – kom ihåg att meddela antalet biljetter samt adress för leverans och räkning.

MUSÈER OCH SEVÄRDHETER
Erbjudanden i kraft 13-15.9 om inte annat nämns.

HAM  Ellen Thesleff – Jag målar som en gud
Fritt inträde för Marthor och marthagrupper, anmäl grupper på adressen hamvaraukset@hel.fi. Berätta att det är fråga om ett erbjudande för Marhaförbundet vid anmälning. Via samma adress kan du också boka en guidning, pris 80 euro, på söndag 160 euro, max antal medlemmar i gruppen är 25 personer.

Helsingfors stadsmuseum
Fritt inträde till muséet. Guidning och rundvandring till rabatterade priser, se nedan, meddela koden Martha120 vid bokning. Bokningar senast en månad före tillfället, via adressen hkm.peda@hel.fi. Guidningarna och rundvandringarna startar vid adressen Alexandersgatan 16.

Utställning: Helsingin valitut palat (Helsingfors stadsmuseum). Guidning 40  euro, max antal i gruppen 25 personer.

Rundvandringar 75 euro, max antal i gruppen 25 personer.

• Kejsarens Helsingfors. Hur blev Helsingfors huvudstad
  • Skatuddens jugend. Landets största enhetliga jugendområde. (OBS. Bara 14–15.9).
  • I Berghäll tillsammans med fotografen Signe Brander. Under 1900-talets början fotograferade Brander stenhus och obebyggda områden i Berghäll. (OBS! Rundvandringen inleds vid Sprutmästarens hus, Kristiansgatan 12.)

Nationalmuséet
14–15.9. inträde för marthor 9 € med medlemskort. Guidning för grupp på lördag 80 €, max antal i gruppen 25 personer. Rabattkod: Marthaförbundet. Bokningar via adressen skm.opastusvaraukset@kansallismuseo.fi.

Sveaborg
Bekanta dig med Sveaborgs historia och nutid under en rudvandring. Guidning av grupp 140 euro. Bokningar senast 1.9 på adressen guidebooking@suomenlinnatours.com. Meddela antalet deltagare, önskat klockslag, språk och koden Martha120. Möjlighet att besöka Sveaborgsmuséet (4 euro / person, anmäl koden Martha120 vid kassan) och Ehrensvärdmuséet (fritt inträde).

För mer information, kontakta organisationskoordinator Jessica Åhman, jessica (at) martha.fi.

Micaela Röman