Kokboken Tack för maten! till salu i januari

26.11.2018 kl. 18:03
Den illustrerade kokboken Tack för maten! delades under sommaren ut till barn i Svenskfinland födda år 2015. Boken har varit väldigt omtyckt bland familjerna som fått den och efterfrågan har varit stor på att få köpa boken. I januari kommer boken äntligen ut i handeln.

Tack för maten! är en kokbok för hela familjen. De 25 recepten tar dig från helgfrukosten och vardagsmiddagen till picknicken och fredagsmyset. Boken ska inspirera småbarnsfamiljer till gemensam matlagning och måltid.

–  Boken är tänkt som inspiration i matvardagen för familjer, men också som ett hjälpmedel för att involvera hela familjen i måltiden. Att låta barnen vara med vid tillredningen av maten och bekanta sig med och smaka på råvaror innan måltiden brukar vara en bra metod för att väcka barnens intresse för maten som serveras, säger Sofia Grynngärds, som skapat recepten i boken och är projektledare för projektet Tack för maten! på Marthaförbundet.

Boken på 52 sidor innehåller 25 recept fördelade i kategorierna vardagsmat, fredagsmys, helgfrukost och utflykt. Recepten i boken utgår från Marthaförbundets matvision med fokus på inhemska och säsongsanpassade råvaror och mycket vegetabilier. Recepten har testats av familjer och kan varieras enligt säsong, specialdieter och smak.

Recept: Sofia Grynngärds, Ann-Louise Ahrenberg
Illustratör: Erik Lindroos