Marthor i hela Marthafinland firar tillsammans 31.1.2019

08.11.2018 kl. 14:52
Världens största marthakväll är startskottet för marthornas 120-årsjubileum. Torsdagen den 31 januari 2019 klockan 17–19 samlas marthorna överallt i Finland för att fira tillsammans. Festdagen är också namnsdagen för en av martharörelsens grundare, Alli Nissinen. Kom med och fira!

Marthaförbundet bjuder tillsammans med Marttaliitto in marthaföreningarna att fira Världens största marthakväll.

Detta kan ni göra redan i dag: Boka en festlokal för den egna föreningen och lägg till världens största marthakväll i föreningens evenemangskalender.

I december: Börja förbereda festen och skicka inbjudningar till medlemmarna.

I januari: Lägg sista handen vid programmet. Kom överens om hur ni fördelar arbetsuppgifterna och vem som står för serveringen. Påminn medlemmarna om kvällen. Duka och dekorera. Och det allra viktigaste: fira marthorna och martharörelsen!

Hur ser världens största marthakväll ut i din förening?

Varje marthaförening ordnar en marthakväll efter eget tycke. Fira gärna kvällen tillsammans med en eller flera andra marthaföreningar. Festen kan till exempel se ut så här:

1. Marthakvällen inleds med en skål: Firandet inleds med en gemensam skål för den 120-åriga martharörelsen och för oss marthor. Receptet på festdrinken finns på sidan 19 i Martha nr 6/2018, som utkommer 12.12.
  2. Marthaförbundets hälsning och festtal: Hälsningen kan visas via video eller läsas upp som ett festtal. Videon publiceras vid mitten av januari. Festtalet kan laddas ned och skrivas ut på 120-årsjubileets webbplats i januari. Talet skickas också per post till föreningarnas ordförande.
  3. Tårta och eventuell annan servering: Receptet på festtårtan finns i Martha nr 6/2018. I den M-formade tårtan gifter sig säsongens smaker på ett spännande sätt. Utöver tårtan kan man, om man så vill, också ordna med annan servering på festen.
  4. Martharörelsens och den egna föreningens historia: Under festen kan en videofilm om martharörelsens historia, som har sammanställts enkom för Världens största marthakväll, visas. En närmare historik finns på finska på webbplatsen för Marttaperinne. Efter filmen kan man blicka tillbaka på den egna föreningens historia: Vad har vi, tidigare och fram till helt nyligen, gjort i den egna föreningen? Vad har varit det bästa med att vara martha?
  5. Planer för jubileumsåret i föreningen och inom förbundet: Världens största marthakväll, som inleder jubileumsåret, är ett bra tillfälle att tillsammans gå igenom jubileumsåret: Vad händer i den egna föreningen och hur tänker vi delta i de gemensamma evenemangen? Kunde vi eventuellt samarbeta med andra föreningar? Världens största marthakväll är också ett ypperligt tillfälle att börja planera eventuella utflykter under året.
  6. Dela med er av berättelser och bilder från festen: Berätta om och dela fotografier från festen med hashtaggarna #världensstörstamarthakväll, #maailmansuurinmarttailta och #martha120. Vi följer med taggarna, bland annat på Instagram, och delar material på Instagram Stories. Bilderna sparas sedan i en highlight på Stories under namnet Martha 120, så att allt material finns tillgängligt att bläddra igenom under hela året.
Mikaela Groop