Marthakolumnen: Våld i nära relationer – sök stöd!

Hur lämnar jag en våldsam relation? Hur gör jag i praktiken? Hur anmäler jag? Eller: Hur hjälper jag en vän?Läs mera »
25.11.2018 kl. 08:17

Köp inget-dagen

I dag är det Black Friday, och också köp inget-dagen. I dag? Har det inte varit Black Friday hela veckan kanske någon tänker. Läs mera »
23.11.2018 kl. 10:45

Konsumera prylar eller tjänster?

Köpfri november pågår som bäst, och i dag uppmärksammas dessutom nylanserade White Monday, ett rikssvenskt alternativ till konsumtionsfesten Black Friday.Läs mera »
19.11.2018 kl. 18:46

Andrea Hasselblatt omvald till ordförande för Marthaförbundet

Andrea Hasselblatt omvaldes till ordförande vid Marthaförbundets höstmöte på lördagen. I mötet deltog ett hundratal marthor från hela Svenskfinland och Åland.Läs mera »
17.11.2018 kl. 17:18

Byt kläder under köpfri november!

Marthaförbundet uppmuntrar till en Köpfri november. I medeltal konsumerar vi mera än någonsin, vilket inte är vare sig ekologiskt hållbart eller hållbart för vår privatekonomi. För att granska våra konsumtionsvanor kan det vara värt att stanna upp och göra något radikalt. Läs mera »
15.11.2018 kl. 10:10

KORSHOLM: Spismannen, tre kurstillfällen
HELSINGFORS: BÖRJA SPARA OCH PLACERA Har du länge funderat på att börja spara och placera? Vi erbjuder en introduktion för att komma igång!
KORSHOLM: Spismannen, tre kurstillfällen
Närpes vuxeninstitut: Gör ditt eget shampo Lär dig att tillverka giftfri hårvård med råvaror från naturen.
Marthaköket: Fermentering av grönsaker Lär dig syra grönsaker.
KORSHOLM: INSPIRATION I MATVARDAGEN Välkomna på en kväll fylld av matinspiration! Vuxna får ta del av tips för måltid och vardagsmat. Vi diskuterar också hur vi kan få mat och nya smaker att tilltala barnen.
KORSHOLM: Spismannen, tre kurstillfällen
Tack för maten!-seminarium Hur väcker man barnens intresse för mat och hur uppmuntrar man dem att våga smaka? På projektet Tack för maten!s slutseminarium får alla som jobbar med barn och mat en rejäl inspirationskick.
Världens största marthakväll Världens största marthakväll fungerar som ett startskott för marthornas 120-årsjubileum. Marthor i hela landet samlas samtidigt för att inleda firandet.  Välkommen med och fira!
Pedersöre MI: Gör din egen naturkosmetik Lär dig göra shampo, bodybutter, deodorant, ansiktskräm och ansiktsvatten.
Helsingfors: Potatis året om Kom på kurs och bli potatisexpert!
Närpes MI: Plastbanta! Vad innebär det att plastbanta och vad kan man ersätta plastredskap med?
Åbo: Överlevnadskurs för studerande På överlevnadskursen för studerande delar hushållsrådgivare Elisabeth Eriksson och Marthaförbundets ekonomirådgivare Marina Nygård färdigheter för att hantera vardagens utmaningar i köket, mataffären och plånboken.
Korsholm: Giftfritt byggande & boende Skapa en hälsosam och rofylld boendemiljö. Vi diskuterar byggande och städning ur ett giftfritt perspektiv.
Borgå MI: Naturkosmetik Schampoo, bodybutter, deodorant, ansiktskräm och ansiktsvatten.
Åbo arbis: Vilda ätbara växter Kom och lär dig mer om vilda växter.
Helsingfors: Marthaförbundets vårmöte Marthaförbundets och Marttaliittos gemensamma vårmöte
Marthaköket: Vilda välgörande växter Kom till Marthaköket för att lära dig mer om vilda örter och grönsaker. Vi fokuserar på artkännedom och matlagning.
Kronoby MI: Kallrörd tvål Gör din egen tvål.
Kronoby MI: Örtvandring & örtapotek Kom med och plocka vilda örter och gör ett eget örtapotek.

Ställ brödkaveln i kylskåpet en stund innan du ska använda den så går det lättare att kavla ut degen.

#jojagkan2018

Frivilligkampanjen #jojagkan2018 uppmuntrar att lära unga en vardagsfärdighet. Det kan vara matlagning, renovering, handarbete eller ekonomihantering.

Familjekompet

I vårt nya fiskeprojekt får nyanlända finländare och marthor i Österbotten lära sig mera om smarthfisk (braxen, id, mört, gädda). Tillsammans lär vi oss hantera och tillaga fisk, lägger nät och använder kastspö. Alla kvällar avslutas med en gemensam måltid. Kontakta ekologirådgivare Anita Storm för mera information.

Annika Jansson, Marthaförbundets verksamhetsledare, har testat på att kemikaliebanta vardagen under några veckor. Läs mer om hennes upplevelser här

Solveig Backström, hushållsrådgivare

Solveig är hushållsrådgivare här på Marthaförbundet och ansvarig för projektet Familjekompet. Håll utkik efter kurser med fokus på familjematlagning och vardagshantering.

Har du frågor till Marthaförbundet är det ofta Marika som har svaret. Marika är spindeln i nätet på Marthaförbundet, kan bland annat allt om medlemsregistret och är den som svarar dig i chatten här på martha.fi.

Vi finns till för varandra

För några veckor sedan hade jag en extra timme tid mellan mina möten i Helsingfors centrum. Jag beslöt att gå till Helsingfors marthaförenings lokal, Hemvrån, och arbeta en stund.
12.12.2018 kl. 09:59

Med önskan om en omtänksam jul

En bekant frågar mig vad jag arbetar med nu för tiden – jag tolkar den helt neutrala frågan som att hen tycker att jag borde skaffa mig ett ”riktigt jobb” och inte bara frilansa.
12.12.2018 kl. 09:55