Åbolands svenska Marthadistrikt bjuder in till stickläger

Stickläger har redan en längre tid varit mycket populära i Österbotten och i Sverige. Nu har Åbomarthorna nappat på trenden och bjuder in till ett stickläger på Labbnäs semesterhem i oktober.Läs mera »
14.09.2017 kl. 12:47

Föreningsaktuellt: Marthornas sommarläger för barn

Under den gångna sommaren har Ungmartha, Marthaförbundets barn- och ungdomsorganisation, hållit sommarläger runt om i Svenskfinland. Utöver att anordna läger i egen regi har Ungmartha även i år samarbetat med Västra Nylands och Mellersta Nylands Marthadistrikt.Läs mera »
17.08.2017 kl. 12:17

Arrangera en klädbytardag!

Vill er förening, krets eller ert distrikt arrangera en klädbytardag den 18 november? Vi har tre förslag på hur ni kan gå tillväga.Läs mera »
14.08.2017 kl. 15:35

Vårmötet 2017: Engagemang smittar!

Marthaförbundets vårmöten arrangeras i samarbete med distrikten, i år var det Sydösterbottens Marthadistrikt som stod i tur att vara värd. Mötet lockade rekordmånga marthor, sammanlagt 370 marthor hade samlats i Kristinestad lördagen den 6 maj.Läs mera »
18.05.2017 kl. 13:30

Uttalande: Lika lön oavsett kön

Marthaförbundets vårmöte i Kristinestad 6.5.2017 antog enhälligt centralstyrelsens förslag till uttalande om jämställda löner.Läs mera »
06.05.2017 kl. 15:17

ANSÖK OM FÖRENINGSSTÖD! Har ni idéer om mindre projekt ni skulle vilja förverkliga, eller finns det intressanta kurser eller föreläsare ni skulle vilja ta del av och erbjuda till era medlemmar? Då har ni under februari månad möjlighet att söka föreningsstöd från Marth
Åbo: Överlevnadskurs för studerande På överlevnadskursen för studerande delar hushållsrådgivare Elisabeth Eriksson och Marthaförbundets ekonomirådgivare Marina Nygård färdigheter för att hantera vardagens utmaningar i köket, mataffären och plånboken.
JAKOBSTAD: KURS I SMARTHFISK Smarthfisk (skräpfisk), så som mört, braxen och id, lämpar sig väl i matlagning, och har också traditionellt använts inom husmanskosten. På vårens smarthfiskkurs i Kristinestad llär vi oss mer om smarthfisken och kockar tillsammans. Målgruppen
Kristinestad: Kurs i smarthfisk Smarthfisk (skräpfisk), så som mört, braxen och id, lämpar sig väl i matlagning, och har också traditionellt använts inom husmanskosten. På vårens kurs lär vi oss mer om smarthfisken och kockar tillsammans.
Korsholm: Giftfritt byggande & boende Skapa en hälsosam och rofylld boendemiljö. Vi diskuterar byggande och städning ur ett giftfritt perspektiv.
Borgå MI: Naturkosmetik Schampoo, bodybutter, deodorant, ansiktskräm och ansiktsvatten.
Helsingfors: Unga & ekonomi Jobbar du med ungdomar? Kom med på en föreläsning om ungas ekonomihantering, konsumentkunskap, skuldsättning och ekonomiverktyg.
Åbo arbis: Vilda ätbara växter Kom och lär dig mer om vilda växter.
Helsingfors: Hur får jag pengarna att växa? Ekonomirådgivare Marina Nygård ger en introduktion till sparande och placering.
Helsingfors: Marthaförbundets vårmöte Marthaförbundets och Marttaliittos gemensamma vårmöte
Marthaköket: Vilda välgörande växter Kom till Marthaköket för att lära dig mer om vilda örter och grönsaker. Vi fokuserar på artkännedom och matlagning.
Kronoby MI: Kallrörd tvål Gör din egen tvål.
Kronoby MI: Örtvandring & örtapotek Kom med och plocka vilda örter och gör ett eget örtapotek.

Om du har besvär med vita maskar i myllan i en blomkruka kan du bli av med maskarna genom att sticka ner en vitlöksklyfta i jorden. Vitlöken jagar bort ohyran.

#jojagkan2018

Frivilligkampanjen #jojagkan2018 uppmuntrar att lära unga en vardagsfärdighet. Det kan vara matlagning, renovering, handarbete eller ekonomihantering.

Familjekompet

I vårt nya fiskeprojekt får nyanlända finländare och marthor i Österbotten lära sig mera om smarthfisk (braxen, id, mört, gädda). Tillsammans lär vi oss hantera och tillaga fisk, lägger nät och använder kastspö. Alla kvällar avslutas med en gemensam måltid. Kontakta ekologirådgivare Anita Storm för mera information.

Annika Jansson, Marthaförbundets verksamhetsledare, har testat på att kemikaliebanta vardagen under några veckor. Läs mer om hennes upplevelser här

Solveig Backström, hushållsrådgivare

Solveig är hushållsrådgivare här på Marthaförbundet och ansvarig för projektet Familjekompet. Håll utkik efter kurser med fokus på familjematlagning och vardagshantering.

Har du frågor till Marthaförbundet är det ofta Marika som har svaret. Marika är spindeln i nätet på Marthaförbundet, kan bland annat allt om medlemsregistret och är den som svarar dig i chatten här på martha.fi.

Kvinnor & pengar – en självklarhet!

Att uppmuntra kvinnor att bli ekonomiskt oberoende har alltid varit en viktig grundpelare för Marthorna. – Det är viktigt att vi kvinnor talar om pengar, informerar och sprider kunskap, säger ekonomirådgivare Marina Nygård
15.02.2019 kl. 14:29

Låt maskarna göra jobbet!

Med en maskkompost kan man effektivt ta vara på matrester och omvandla dem till näringsrik jord. En maskkompost kan vara stor eller liten. Den fungerar inomhus, på balkongen eller ute på gården.
12.02.2019 kl. 12:05