Nordens Kvinnoförbund håller sommarkonferens i Mariehamn 17–18.8

Den 17–18 augusti möts omkring hundra kvinnor i Mariehamn då Nordens Kvinnoförbund (NKF) ordnar sin årligen återkommande sommarkonferens. Arrangör för årets konferens är Finlands svenska Marthaförbund och temat för konferensen är ”Trygg vardag”.Läs mera »
13.08.2018 kl. 08:02

Sommarens naturkosmetik

Daggkåpa i ansiktsvattnet, nässlor i hårsköljet och rölleka i badet. Plocka vilda växter för sommarens naturliga skönhetskurer. Läs mera »
29.06.2018 kl. 12:00

Grilla smarth i sommar!

Hur tänder du grillen? Vilken grillkol köper du? Vad lägger du på grillen? Små val i vardagen påverkar dina utsläpp av koldioxid. Här delar vi med oss av miljövänliga tips och smarriga recept för ett mer hållbart och godare grillande.Läs mera »
28.06.2018 kl. 10:28

Redo för grillmiddag

Nu är det dags för långa meditativa stunder vid grillen och tid för experiment i köket. Läs mera »
25.06.2018 kl. 11:03

Så gör du en semesterbudget!

Sommar och semester innebär ofta fler utgifter än under vanlig vardag. Att planera, diskutera och budgetera är lösningen för att hålla koll på kassaflödet även i semestertider. Läs mera »
21.06.2018 kl. 08:00

KORSHOLM: Spismannen, tre kurstillfällen
HELSINGFORS: BÖRJA SPARA OCH PLACERA Har du länge funderat på att börja spara och placera? Vi erbjuder en introduktion för att komma igång!
KORSHOLM: Spismannen, tre kurstillfällen
Närpes vuxeninstitut: Gör ditt eget shampo Lär dig att tillverka giftfri hårvård med råvaror från naturen.
Marthaköket: Fermentering av grönsaker Lär dig syra grönsaker.
KORSHOLM: INSPIRATION I MATVARDAGEN Välkomna på en kväll fylld av matinspiration! Vuxna får ta del av tips för måltid och vardagsmat. Vi diskuterar också hur vi kan få mat och nya smaker att tilltala barnen.
KORSHOLM: Spismannen, tre kurstillfällen
Tack för maten!-seminarium Hur väcker man barnens intresse för mat och hur uppmuntrar man dem att våga smaka? På projektet Tack för maten!s slutseminarium får alla som jobbar med barn och mat en rejäl inspirationskick.
Världens största marthakväll Världens största marthakväll fungerar som ett startskott för marthornas 120-årsjubileum. Marthor i hela landet samlas samtidigt för att inleda firandet.  Välkommen med och fira!
Pedersöre MI: Gör din egen naturkosmetik Lär dig göra shampo, bodybutter, deodorant, ansiktskräm och ansiktsvatten.
Helsingfors: Potatis året om Kom på kurs och bli potatisexpert!
Närpes MI: Plastbanta! Vad innebär det att plastbanta och vad kan man ersätta plastredskap med?
Åbo: Överlevnadskurs för studerande På överlevnadskursen för studerande delar hushållsrådgivare Elisabeth Eriksson och Marthaförbundets ekonomirådgivare Marina Nygård färdigheter för att hantera vardagens utmaningar i köket, mataffären och plånboken.
Korsholm: Giftfritt byggande & boende Skapa en hälsosam och rofylld boendemiljö. Vi diskuterar byggande och städning ur ett giftfritt perspektiv.
Borgå MI: Naturkosmetik Schampoo, bodybutter, deodorant, ansiktskräm och ansiktsvatten.
Åbo arbis: Vilda ätbara växter Kom och lär dig mer om vilda växter.
Helsingfors: Marthaförbundets vårmöte Marthaförbundets och Marttaliittos gemensamma vårmöte
Marthaköket: Vilda välgörande växter Kom till Marthaköket för att lära dig mer om vilda örter och grönsaker. Vi fokuserar på artkännedom och matlagning.
Kronoby MI: Kallrörd tvål Gör din egen tvål.
Kronoby MI: Örtvandring & örtapotek Kom med och plocka vilda örter och gör ett eget örtapotek.

Konservera betyder att förhindra förstörelse, alltså att bevara. I dagens läge har vi många sätt att bevara skörden. Från att förr ha saltat och torkat livsmedel har djupfrysningen i dag blivit den allmännaste konserveringsmetoden. I dag har vi ändå en boom av torkning igen. Främst örter och svamp. Att ta tillvara sommarens skörd är både roligt och nyttigt. Svårt är det inte och sällan behövs det heller någon specialutrustning. Lycka är egen jordgubbsylt till plättarna en mörk novemberkväll. Ångande het vinbärssaft tröstar i förkylningstid.

En god hygien, prima råvaror noggrannhet ger bästa slutresultat. Genom att jobba snabbt undviker du att luftens mikrober kommer i kontakt och förstör konserverna.

Viktiga mått!

Socker och syltsocker

1 dl = 85 g
100 g = 1,2 dl

Salt

1 dl = 110 g
100 g = 0,9 dl

Grovt salt

1 dl = ca 120 g
100 g = ca 0,8 dl

Hur mycket väger 1 tsk = 5 ml?

Askorbinsyra 4 g
Pektin 3 g
Natriumbensoat 2,5 g
Citronsyra 5 g
Vinsyra 5 g

Hur mycket väger 1 liter bär eller frukt?

Vinbär ca 500 g / ½ kg
Krusbär ca 600 g
Körsbär ca 750 g
Hjortron ca 500 g
Jordgubbar ca 500 g
Blåbär ca 700 g
Rönnbär ca 500 g
Lingon ca 600 g
Hallon ca 500 g

Torkning

Lufttorkning är ganska ovanligt i dagens hem. Fabriksmässigt är det ofta frågan om vakuumtorkning, då vattnet avdunstar vid låg temperatur utan lufttillträde. Mikroorganismer kan inte leva utan vatten.

Konservering med socker och salt

Både salt och socker binder vätskan i livsmedlet och mikroorganismerna kan inte utvecklas.

Sura konserver

I sur miljö kan inte mikroorganismer utvecklas. Man lägger in i ättika, tillsats av bensoesyra, gör surkål etc.

Hermetisk inkokning, rexning

Hettan dödar mikroorganismerna och burken sluts lufttätt och nya mikroorganismer kan inte ta sig in.

Frysning

Djupfrysning är i dag den vanligaste konserveringsmetoden i våra hem. Mikroorganismerna dör inte, utan verksamheten stannar av.

Rökning

Rökning förlänger hållbarheten hos livsmedel. Kemiska ämnen i röken förhindrar angrepp av mikroorganismer. Sker oftast industriellt och i en kombination av saltning.

Konserveringsmedel

Salt: Koksalt, natriumklorid. Lätt saltat vatten, 2 tsk salt / liter vatten

Socker: Tillsätt minst ½ kg socker per kg bär, om man minskar sockret måste även andra konserveringsmedel tillsättas.

Syltsocker: En produkt som till 98 % består av socker. För övrigt innehåller det fruktpektin (förtjockningsmedel), citronsyra (surhetsreglerande medel), kaliumsorbat (konserveringsmedel).

Gelésocker: Består av socker, stärkelsesirap, pektin, citronsyra. Används för gelérätter och garneringsgelé på tårtor och pajer. Inte för konservering eller för gelé som innehåller mjölk.

Askorbinsyra: Är C-vitamin och ökar således vitaminhalten i konserven. Förhindrar oxidation, det vill säga att ljusa frukter mörknar. Färgade bär, exempelvis jordgubbar, bleks om man tillsätter askorbinsyra. Räkna med ½–1 g / kg eller liter konserv. 1 g är ett rågat kryddmått.

Citronsyra: Ger konserven rätt syrlighet, används speciellt vid gelé och marmeladkokning. Förhöjer den syrliga smaken, har en viss konserverande effekt. Tillsammans med pektin och socker ger citronsyra fin konsistens åt konserven. Vinsyra har samma effekt, men sägs vara skadligt i större mängder.

Kaliumsorbat: Skyddar konserven mot mögel. 1 rågat kryddmått / kg färdig konserv. Får inte koka. Ta upp en kopp av den färdiga sylten, rör ut kaliumsorbatet i koppen och blanda sedan ner det i den övriga sylten.

Bensoat: Skyddar konserven från att jäsa. 1 rågat kryddmått / kg färdig konserv. Får inte koka. Överdosering kan ge bismak. Ta upp en kopp av den färdiga sylten, rör ut bensoatet i koppen och blanda sedan ner det i den övriga sylten. Man kan skölja ur burkar och flaskor med ett sköljvatten som består av 2 tsk bensoat i 2 dl varmt vatten.

Bensoesyra: Vissa bär, exempelvis lingon och hjortron, innehåller detta naturliga skydd mot jäsning, varefter natriumbensoatet som är det vanligaste inte behöver tillsättas.

Pektin: Ett gelébildande ämne i frukt och bär. Sura bär innehåller rikligt med pektin (lingon). Om man har övermogna bär eller pektinfattiga sådana måste pektin i pulverform tillsättas, det finns att få från apoteket. Räkna med ¾  tsk pektin, ¾ tsk citronsyra och 2 tsk socker / kg eller liter konserv. Rör ut i lite av den blivande konserven, rör i och låt sjuda några minuter under omrörning. Det finns också andra pektinhaltiga preparat i butikerna, följ då anvisningen. Ett annat geléämne heter ”röd melatin”

Ättika: Är syra i koncentrerad form. Framställs genom jäsning av sprit, vår ättika har en koncentration på 10 %-ig ättikssprit. Kallas också för matättika. Recept på ättikslag: 2–3 msk ättika, 1 dl vatten och 2–3 tsk socker.

Vi brukar skilja på ångad saft, kokt saft och råsaft

Här kommer tips och recept på goda ”blandsafter”. Använd enbart prima varor.

Jordgubbar och rabarber
Jordgubbe och krusbär
Jordgubbe och vinbär
Hallon och vinbär
Hallon och rabarber
Röda vinbär och blåbär
Svarta vinbär och blåbär
Körsbär och krusbär
Aronia och vinbär
Söta körsbär och vinbär
Äppel och aronia

Recept på sylt och saft finns här

#jojagkan2018

Frivilligkampanjen #jojagkan2018 uppmuntrar att lära unga en vardagsfärdighet. Det kan vara matlagning, renovering, handarbete eller ekonomihantering.

Familjekompet

I vårt nya fiskeprojekt får nyanlända finländare och marthor i Österbotten lära sig mera om smarthfisk (braxen, id, mört, gädda). Tillsammans lär vi oss hantera och tillaga fisk, lägger nät och använder kastspö. Alla kvällar avslutas med en gemensam måltid. Kontakta ekologirådgivare Anita Storm för mera information.

Annika Jansson, Marthaförbundets verksamhetsledare, har testat på att kemikaliebanta vardagen under några veckor. Läs mer om hennes upplevelser här

Solveig Backström, hushållsrådgivare

Solveig är hushållsrådgivare här på Marthaförbundet och ansvarig för projektet Familjekompet. Håll utkik efter kurser med fokus på familjematlagning och vardagshantering.

Har du frågor till Marthaförbundet är det ofta Marika som har svaret. Marika är spindeln i nätet på Marthaförbundet, kan bland annat allt om medlemsregistret och är den som svarar dig i chatten här på martha.fi.

Vi finns till för varandra

För några veckor sedan hade jag en extra timme tid mellan mina möten i Helsingfors centrum. Jag beslöt att gå till Helsingfors marthaförenings lokal, Hemvrån, och arbeta en stund.
12.12.2018 kl. 09:59

Med önskan om en omtänksam jul

En bekant frågar mig vad jag arbetar med nu för tiden – jag tolkar den helt neutrala frågan som att hen tycker att jag borde skaffa mig ett ”riktigt jobb” och inte bara frilansa.
12.12.2018 kl. 09:55