Spillveckan uppmärksammar matsvinnet

Händer det att den överblivna köttsoppan står i kylskåpet en vecka tills den blir dålig och måste slängas? Eller glöms maten bort i det överfulla kylskåpet? Kanske ingen vill äta ändbitarna av brödet och de kastas per automatik? Så går det tyvärr för de flesta finländska hushåll.Läs mera »
13.09.2018 kl. 17:15

Tidskriften Astra får Fredrika Runeberg-stipendiet

Tidskriften Astra får årets Fredrika Runeberg-stipendium för det omfattande och gedigna arbetet med kampanjen #dammenbrister, och i förlängningen alla de kvinnor som modigt delade sina vittnesmål om sexuella trakasserier och övergrepp.Läs mera »
02.09.2018 kl. 10:15

Klädbytardagen den 17 november

Arrangera en klädbytardag och sätt oanvända plagg i rotation. Läs mera »
23.08.2018 kl. 11:36

Social tillit främjar ekonomisk tillväxt

"Norden är en region som är känd för sina demokratiska samhällen, jämställdheten, den låga nivån av korruption och framför allt trygghet och tillit", sade Marthaförbundets ordförande Andrea Hasselblatt då hon öppnade Nordens Kvinnoförbunds (NKF) sommarkonferens i Mariehamn.Läs mera »
18.08.2018 kl. 16:21

Uttalande: Vardagstryggheten i Norden

Nordens Kvinnoförbund (NKF) antog vid sin sommarkonferens den 17–18 augusti ett uttalande om vikten av att främja en trygg och hållbar vardag.Läs mera »
17.08.2018 kl. 16:15

KORSHOLM: Spismannen, tre kurstillfällen
HELSINGFORS: BÖRJA SPARA OCH PLACERA Har du länge funderat på att börja spara och placera? Vi erbjuder en introduktion för att komma igång!
KORSHOLM: Spismannen, tre kurstillfällen
Närpes vuxeninstitut: Gör ditt eget shampo Lär dig att tillverka giftfri hårvård med råvaror från naturen.
Marthaköket: Fermentering av grönsaker Lär dig syra grönsaker.
KORSHOLM: INSPIRATION I MATVARDAGEN Välkomna på en kväll fylld av matinspiration! Vuxna får ta del av tips för måltid och vardagsmat. Vi diskuterar också hur vi kan få mat och nya smaker att tilltala barnen.
KORSHOLM: Spismannen, tre kurstillfällen
Tack för maten!-seminarium Hur väcker man barnens intresse för mat och hur uppmuntrar man dem att våga smaka? På projektet Tack för maten!s slutseminarium får alla som jobbar med barn och mat en rejäl inspirationskick.
Världens största marthakväll Världens största marthakväll fungerar som ett startskott för marthornas 120-årsjubileum. Marthor i hela landet samlas samtidigt för att inleda firandet.  Välkommen med och fira!
Pedersöre MI: Gör din egen naturkosmetik Lär dig göra shampo, bodybutter, deodorant, ansiktskräm och ansiktsvatten.
Helsingfors: Potatis året om Kom på kurs och bli potatisexpert!
Närpes MI: Plastbanta! Vad innebär det att plastbanta och vad kan man ersätta plastredskap med?
Åbo: Överlevnadskurs för studerande På överlevnadskursen för studerande delar hushållsrådgivare Elisabeth Eriksson och Marthaförbundets ekonomirådgivare Marina Nygård färdigheter för att hantera vardagens utmaningar i köket, mataffären och plånboken.
Korsholm: Giftfritt byggande & boende Skapa en hälsosam och rofylld boendemiljö. Vi diskuterar byggande och städning ur ett giftfritt perspektiv.
Borgå MI: Naturkosmetik Schampoo, bodybutter, deodorant, ansiktskräm och ansiktsvatten.
Åbo arbis: Vilda ätbara växter Kom och lär dig mer om vilda växter.
Helsingfors: Marthaförbundets vårmöte Marthaförbundets och Marttaliittos gemensamma vårmöte
Marthaköket: Vilda välgörande växter Kom till Marthaköket för att lära dig mer om vilda örter och grönsaker. Vi fokuserar på artkännedom och matlagning.
Kronoby MI: Kallrörd tvål Gör din egen tvål.
Kronoby MI: Örtvandring & örtapotek Kom med och plocka vilda örter och gör ett eget örtapotek.

Om du skall skala många vitlöksklyftor, häll kokande vatten över klyftorna så lossnar det tunna skalet lätt. Spara skalade vitlöksklyftor i olja. Då du använt alla vitlöksklyftor har du en god olja som du kan använda till t.ex. salladsdressing.

#jojagkan2018

Frivilligkampanjen #jojagkan2018 uppmuntrar att lära unga en vardagsfärdighet. Det kan vara matlagning, renovering, handarbete eller ekonomihantering.

Familjekompet

I vårt nya fiskeprojekt får nyanlända finländare och marthor i Österbotten lära sig mera om smarthfisk (braxen, id, mört, gädda). Tillsammans lär vi oss hantera och tillaga fisk, lägger nät och använder kastspö. Alla kvällar avslutas med en gemensam måltid. Kontakta ekologirådgivare Anita Storm för mera information.

Annika Jansson, Marthaförbundets verksamhetsledare, har testat på att kemikaliebanta vardagen under några veckor. Läs mer om hennes upplevelser här

Solveig Backström, hushållsrådgivare

Solveig är hushållsrådgivare här på Marthaförbundet och ansvarig för projektet Familjekompet. Håll utkik efter kurser med fokus på familjematlagning och vardagshantering.

Har du frågor till Marthaförbundet är det ofta Marika som har svaret. Marika är spindeln i nätet på Marthaförbundet, kan bland annat allt om medlemsregistret och är den som svarar dig i chatten här på martha.fi.

Vi finns till för varandra

För några veckor sedan hade jag en extra timme tid mellan mina möten i Helsingfors centrum. Jag beslöt att gå till Helsingfors marthaförenings lokal, Hemvrån, och arbeta en stund.
12.12.2018 kl. 09:59

Med önskan om en omtänksam jul

En bekant frågar mig vad jag arbetar med nu för tiden – jag tolkar den helt neutrala frågan som att hen tycker att jag borde skaffa mig ett ”riktigt jobb” och inte bara frilansa.
12.12.2018 kl. 09:55