Hållbar julhelg

I fönstret lyste den vita pappersstjärnan sedan länge. Pepparkakshjärtan med svårlästa namn av slarvigt blandad glasyr hängde i röda band mellan spröjsarna. Adventsstaken i mässing var dekorerad med lingonris som krafsats fram under snön en alltför sen kväll, och det enda som egentligen fattades i idyllen var Carolas lite sliskiga stämma. Läs mera »
07.12.2017 kl. 12:42

Nu firar vi en hållbar jul

De av flesta oss ser fram emot julen med glädje och förväntan. Vi drömmer om att vara långlediga och umgås i glatt sällskap med mat och dryck i fokus. Men hur väl stämmer denna glansbild överens med hur verkligheten ser ut?Läs mera »
07.12.2017 kl. 12:40

Marthaförbundets höstmöte 2017

Sen bilderna från Marthaförbundets höstmöte på Busholmen i Helsingfors. Läs mera »
04.12.2017 kl. 11:48

Livet efter #köpfrinovember

Hur gick #köpfrinovember? Blev du översköljd av reklam? Fick du kämpa med ditt habegär eller tycker du att mängden reklam gick till överdrift och skapade en motsatt effekt, att du inte ville köpa något alls?Läs mera »
01.12.2017 kl. 07:00

Marthaförbundet stöder uppropet #dammenbrister

Vi lovar härmed fortsätta det våldsförebyggande arbetet i all vår verksamhet.Läs mera »
30.11.2017 kl. 08:33

KRISTINESTAD: Fiskhanteringskurs Fiskhanteringskurs i samarbete med Kristinestads medborgarinstitut
MALAX: Smarthfisk Nyfinländare och marthor: Kom med och lär er mera om våra inhemska fiskar!
ÅBO: Marthaförbundets vårmöte Marthaförbundet håller vårmöte i Åbo.
HELSINGFORS: Vilda välgörande växter Kom till Marthaköket för att lära dig mera om våra välgörande vilda växter.
MARIEHAMN: NKF-sommarkonferens Välkommen på Nordens Kvinnoförbunds sommarkonferens i Mariehamn.

Ett enkelt sätt är att ta en citronhalva som man strör salt över. Gnid in föremålet som återfår sin forna glans. Ett effektivt putsmedel får man också genom att blanda lika delar vetemjöl, salt och ättika. Putsa och diska i hett vatten, skölj och torka.

Ekonomirådgivare Mia-Maja Wägar svarar på frågor gällande konsumtionsutgifter, budgetering och planering av privatekonomin, skötseln av penningärenden, handledning i privathushållets bokföring och olika alternativ för att lösa skuldproblem.

E-post mia-maja.wagar(at)martha.fi

#jojagkan2018

Frivilligkampanjen #jojagkan2018 uppmuntrar att lära unga en vardagsfärdighet. Det kan vara matlagning, renovering, handarbete eller ekonomihantering.

Familjekompet 2017

Ekofasta

Temat för ekofastan 2018 är "med hopp som drivkraft". Vi vill slå hål i klimatångesten och ingjuta hopp för framtida generationer. I en sexdelad poddserie får du ta del av inspiration, kunskap och konkreta tips kring miljö och hopp.

Petra Högnäs, utvecklingschef

Det är dags att skriva ansökan om föreningsstöd! I februari är det igen dags för distrikt, föreningar och kretsar att ansöka om föreningsstöd. Har du frågor hjälper Petra gärna!

Föreningsstöd 2018

Ann-Louise Ahrenberg & Sofia Grynngärds

Projektet Tack för maten! erbjuder fortbildning för daghemspersonal, eftisledare och andra grupper som arbetar med barn i åldern 3–8 år.

Läs mer om fortbildningen här.

Har du frågor till Marthaförbundet är det ofta Marika som har svaret. Marika är spindeln i nätet på Marthaförbundet, kan bland annat allt om medlemsregistret och blanketter och är den som svarar dig i chatten här på martha.fi.

Svenska skolmaten under luppen

Skolmaten är inte bara något som ligger på tallriken – det är också något som ligger högst uppe i mediernas debattspalter år efter år.
10.04.2018 kl. 10:16

Samtal är bra för en jämställd ekonomi

Ekonomisk jämställdhet i en parrelation uppstår inte av sig själv. Det viktiga är att tala, tala, tala med sin partner. Det säger Karin Palmén och Michaela von Hellens, två unga kvinnor med olika livssituation.
10.04.2018 kl. 09:10