Illustrerad kokbok för hela familjen delas ut till de barn som är födda år 2015 i Svenskfinland

Med anledning av att Brita Maria Renlunds stiftelse i år firar sitt 100-årsjubileum har en illustrerad kokbok för hela familjen skapats i samarbete med Finlands svenska Marthaförbund.Läs mera »
31.05.2018 kl. 16:40

Att gå emot sig själv

För ungefär ett år sedan hittade jag mig själv hopkrupen i fosterställning på golvet i kollektivet där jag bodde.Läs mera »
30.05.2018 kl. 09:54

Maja drömmer om ett gott liv med mindre pengar

Efter ett stressigt stadsliv valde textilkonstnären Maja Sundblom och hennes sambo Tommy Bergström att slå sig ner i lugnet i den åländska skärgården. Ambitionen var att gå ner i arbetstid, odla mat i lagom stor skala och att avsätta tid för egna kreativa projekt.Läs mera »
30.05.2018 kl. 09:39

Gröna drömmar

Sommaren är äntligen här och vi är många som längtar efter att kunna sätta fingrarna i jorden och odla egna grönsaker. Som kanske till och med drömmer om att bli självförsörjande.Läs mera »
30.05.2018 kl. 09:35

Tvätta fönster steg för steg

Det är högsäsong för fönstertvätt. Passa på att delta i kampanjen #jojagkan2018 och lär en ung i din närhet att tvätta fönster. Om du inte kan vara på plats kan du skicka länken till den här artikeln och bifoga några uppmuntrande ord. Läs mera »
23.05.2018 kl. 07:31

ÅBO: Inspiration i matvardagen – en familjekväll Välkomna på en kväll fylld av matinspiration! Vuxna får ta del av tips för måltid och vardagsmat.
HELSINGFORS: Kurs i beredskapsutbildning Vill du bli utbildare för urban beredskap? Nu har du en ypperlig möjlighet att delta i utbildarutbildning enligt beredskapskonceptet 72 timmar. Utbildningen är riktad till aktörer i frivilligorganisationer.
Närpes vuxeninstitut: Bivaxsalvor En praktiskt kurs där vi gör bivaxsalvor med ekologirådgivare Anita Storm. I samarbete med Närpes vuxeninstitut.
ESSE: Kallrörd tvål Kom med och gör tvål!
Vasa arbis: Kallrörd tvål KURSEN ÄR FULL! Praktisk kurs där vi gör kallrörd tvål med ekologirådgivare Anita Storm. I samarbete med Vasa Arbis.
Träskända: Inspiration i matvardagen– en familjekv Välkomna på en kväll fylld av matinspiration! Vuxna får ta del av tips för måltid och vardagsmat.
Helsingfors: Placeringskväll Vad är en aktie och vad är en fond? Häng med på en placeringskväll på Luckan för att lära dig mer.
Kristinestads MBI: Kallrörd tvål En praktiskt kurs där vi gör kallrörd tvål under ledning av ekologirådgivare Anita Storm. I samarbete med Kristinestads medborgarinstitut.
MALAX KORSNÄS MI: KALLRÖRD TVÅL Tvål kan tillverkas av olika slags fetter och för olika ändamål
Vasa Arbis: Sköna bivaxsalvor KURSEN ÄR FULL! Praktisk kurs där vi gör bivaxsalvor med ekologirådgivare Anita Storm. I samarbete med Vasa Arbis.
Borgå: Ungas ekonomi Marthaförbundets ekonomirådgivare föreläser kring temat unga och ekonomi.
VASA: Inspiration i matvardagen - en familjekväll Välkomna på en kväll fylld av matinspiration! Vuxna får ta del av tips för måltid och vardagsmat.
HELSINGFORS: AW och klädbyte på Busholmen Kom med på klädbyte och after work till Marthaköket på Busholmen!
Den nationella klädbytardagen Klädbytartillfällen arrangeras runt om i Marthafinland i samband med den nationella klädbytardagen den 17 november. Kolla om ett klädbyte arrangeras nära dig och börja rensa garderoben!
Marthaförbundets höstmöte Marthaförbundets höstmöte på Busholmen i Helsingfors.
HELSINGFORS: Gör din egen naturkosmetik Kom med och gör dina egna hudvårdsprodukter!
NÄRPES: Tvåltillverkning Gör dina egna tvålar!
INHIBERAD! Kyrkslätt: Koll på pengarna! Under föreläsningen fokuserar vi på ungas ekonomi – välkommen med! Föreläsningen är ett samarbete med Luckan i Kyrkslätt.
VASA: Kvinnor som hållbara och etiska placerare Marthaförbundet ordnar en kväll om hållbart och etiskt placerande på Bock's i Vasa

Fukta fläckarna med varmt vatten. Tvätta på vanligt sätt.

#jojagkan2018

Frivilligkampanjen #jojagkan2018 uppmuntrar att lära unga en vardagsfärdighet. Det kan vara matlagning, renovering, handarbete eller ekonomihantering.

Familjekompet

I vårt nya fiskeprojekt får nyanlända finländare och marthor i Österbotten lära sig mera om smarthfisk (braxen, id, mört, gädda). Tillsammans lär vi oss hantera och tillaga fisk, lägger nät och använder kastspö. Alla kvällar avslutas med en gemensam måltid. Kontakta ekologirådgivare Anita Storm för mera information.

Annika Jansson, Marthaförbundets verksamhetsledare, har testat på att kemikaliebanta vardagen under några veckor. Läs mer om hennes upplevelser här

Solveig Backström, hushållsrådgivare

Solveig är hushållsrådgivare här på Marthaförbundet och ansvarig för projektet Familjekompet. Håll utkik efter kurser med fokus på familjematlagning och vardagshantering.

Har du frågor till Marthaförbundet är det ofta Marika som har svaret. Marika är spindeln i nätet på Marthaförbundet, kan bland annat allt om medlemsregistret och är den som svarar dig i chatten här på martha.fi.

Tillsammans mot nya mål

Bästa martha, vad väcker orden utveckling och förändring för spontana tankar hos dig?
20.09.2018 kl. 06:49

Så håller vi rumsrent hemma

‒ Skadliga kemikalier kan finnas i de mest vardagliga varor som möbler, byggmaterial och matförpackningar, säger Ila Nordman som vill inspirera människor till att leva hälsosammare och miljövänligare.
19.09.2018 kl. 09:05