Jubileumsårets handarbetskampanj: Sockor för mor

Finlands svenska Marthaförbund och Marttaliitto, som fyller 120 år nästa år, samt Finlands Barnmorskeförbund, som firar sitt 100-årsjubileum, uppmanar marthorna och barnmorskorna att under hösten 2018 och under 2019 skapa yllesockor gjorda med olika tekniker. Nästa år doneras yllesockorna till förstföderskor och adoptivföräldrar.Läs mera »
28.09.2018 kl. 11:05

Medlemsnytt i september

Dags för ett nytt medlemsbrev från Marthaförbundet! Så här års är det full fart på förberedelserna inför höstens olika marthaevenemang. Vi gör några nedslag och guidar dig bland pärlorna, häng med!Läs mera »
20.09.2018 kl. 12:10

Hjälp oss utveckla martha.fi

Är du intresserad av att hjälpa oss med utvecklingen av sajten martha.fi?Läs mera »
13.09.2018 kl. 18:01

Festtal: Trygghet och tillit – det nordiska guldet

"Den stabila bas som vi stått på, och som fört utvecklingen framåt, gungar just nu under våra fötter. Vi har gemensamma problem och utmaningar som vi inte på något sätt kan lösa på nationell, nordisk eller europeisk nivå", sade Ålands lantråd Katrin Sjögren i sitt festtal vid Nordens Kvinnoförbunds sommarkonferens i Mariehamn 17–18.8.2018.Läs mera »
28.08.2018 kl. 11:48

Medlemsnytt i augusti

Vi är tillbaka efter en het sommar och laddar upp inför en händelserik höst på Marthaförbundet. Evenemangskalendern är späckad med roliga och intressanta upplevelser för alla och envar – läs om det som är aktuellt just nu! Läs mera »
23.08.2018 kl. 14:30

Helsingfors: Hur får jag pengarna att växa? Ekonomirådgivare Marina Nygård ger en introduktion till sparande och placering.
Helsingfors: Marthaförbundets vårmöte Marthaförbundets och Marttaliittos gemensamma vårmöte
VÖRÅ: Funderar du på att skaffa höns? Maria Österåker föreläser på Karvsor skola om hur du kommer igång med hemmahöns.
Kristinestad: Kurs i smarthfisk Smarthfisk (skräpfisk), så som mört, braxen och id, lämpar sig väl i matlagning, och har också traditionellt använts inom husmanskosten. På vårens kurs lär vi oss mer om smarthfisken och kockar tillsammans.
JAKOBSTAD: KURS I SMARTHFISK Smarthfisk (skräpfisk), så som mört, braxen och id, lämpar sig väl i matlagning, och har också traditionellt använts inom husmanskosten. På vårens smarthfiskkurs i Kristinestad llär vi oss mer om smarthfisken och kockar tillsamma
ÅBO: CITYODLING - ODLA SMÅSKALIGT Få inspiration för hur du anlägger en liten odling hemma, på balkongen eller på fönsterbrädet.
Marthaköket: Vilda välgörande växter Kom till Marthaköket för att lära dig mer om vilda örter och grönsaker. Vi fokuserar på artkännedom och matlagning.
Kronoby MI: Kallrörd tvål Gör din egen tvål.
Kronoby MI: Örtvandring & örtapotek Kom med och plocka vilda örter och gör ett eget örtapotek.
Nordens Kvinnoförbunds konferens & 100-årsjubileum Välkommen med på en konferens om hållbar utveckling ur ett socialt perspektiv.

Gnugga med olja så brukar de sista resterna av prislappen lossna.

#jojagkan2019

Frivilligkampanjen #jojagkan uppmuntrar att lära unga en vardagsfärdighet. Det kan vara matlagning, renovering, handarbete eller ekonomihantering. Vi är redan uppe i 18 900 utlärda färdigheter!

Ekofasta

Temat för kampanjen Ekofasta 2019 (6.3–20.4) är hållbar klädkonsumtion. Syftet med kampanjen är att aktualisera klädernas miljöpåverkan och väcka tankar om vår egen konsumtion av kläder. En ny säsong av Ekofastapodden finns på Soundcloud/iTunes/Acast.

I projektet Smarthfisk får nyanlända finländare och marthor i Österbotten lära sig mera om smarthfisk (braxen, id, mört, gädda). Tillsammans lär vi oss hantera och tillaga fisk, lägger nät och använder kastspö.

Annika Jansson, Marthaförbundets verksamhetsledare, lyfter i sin senaste ledare i tidskriften Martha vikten av att vi alla gör något för klimatet och en hållbar framtid.

Marina Nygård, ekonomirådgivare

Ekonomirådgivare Marina Nygård föreläser för skolor, ungdomsverkstäder, marthaföreningar och andra grupper om privatekonomi, sparande och budgeterande och hållbara placeringar.

Ida Haapamäki, projektkkordinator

Projektkoordinator Ida Haapamäki håller i trådarna för projekten Smarthfisk och Tillbakablickar i Marthas kurshistoria, ett nytt projekt med start våren 2019.

Stycka själv och ta vara på allt kött

Varför stycka själv då allt kött man behöver finns lättillgängligt i butikens köttdisk? Fördelarna är flera – bland annat försäkrar du dig om att så stor del av djuret som möjligt kommer till nytta.
11.04.2019 kl. 11:21

Allt du behöver veta om Marthatorget

Vi ses på torget! Visst är du också på plats 14.9? Då fylls Senatstorget i Helsingfors av marthor. På Marthatorget sjuder det av verksamhet klockan 10–16.
11.04.2019 kl. 11:20