Sapere: Syn

Tack för maten! använder synsinnet för att bekanta sig med olika livsmedel. Läs mera »
20.01.2015 kl. 10:55

Veckans podd!

Låt barnen smaka på all mat och vara med i vardagsmatlagningen! Ann-Louise Ahrenberg delar med sig av sina bästa tips. Läs mera »
21.11.2014 kl. 13:50

Ge barnet en gemensam måltid!

Barn har rätt till tid med familjen. Denna artikel finns inte med i FN:s barnkonvention, men kunde gott finnas där. Därför vill vi lyfta fram det som ditt barn kunde få som gåva av dig på Barnkonventionens dag, som firas i dag. Ge ditt barn en gemensam måltid varje dag!Läs mera »
20.11.2014 kl. 09:29

Tack för maten i Österbottens tidning

Österbottnings Tidning uppmärksammar Tack för maten!Läs mera »
10.12.2013 kl. 09:27

Inga händelser på kommande

Nypotatis går bra att frysa om den är förvälld. Förvällning: koka upp rikligt med vatten i en rymlig kastrull. Tillsätt 1 tsk salt per liter vatten. Lägg ner potatisarna hela i det kokande vattnet och koka upp på stark värme. Förväll dem i 5 minuter. Ta upp potatisarna med en hålslev och lägg dem i ett durkslag. Kyl dem genast under rinnande kallt vatten. Snabb nerkylning gör att potatisarna behåller sin naturliga färg. Styckfrys först potatisarna på en smörpapperbeklädd bricka och förpacka dem följande dag i fryspåse eller frysask. De kan lagras upp till ett år. Tillagning: Potatisar som frysts läggs otinade i kokande, lättsaltat vatten och får koka mjuka.

#jojagkan2019

Frivilligkampanjen #jojagkan uppmuntrar att lära unga en vardagsfärdighet. Det kan vara matlagning, renovering, handarbete eller ekonomihantering. Vi är redan uppe i 18 900 utlärda färdigheter!

Ekofasta

Temat för kampanjen Ekofasta 2019 (6.3–20.4) är hållbar klädkonsumtion. Syftet med kampanjen är att aktualisera klädernas miljöpåverkan och väcka tankar om vår egen konsumtion av kläder. En ny säsong av Ekofastapodden finns på Soundcloud/iTunes/Acast.

I projektet Smarthfisk får nyanlända finländare och marthor i Österbotten lära sig mera om smarthfisk (braxen, id, mört, gädda). Tillsammans lär vi oss hantera och tillaga fisk, lägger nät och använder kastspö.

Annika Jansson, Marthaförbundets verksamhetsledare, lyfter i sin senaste ledare i tidskriften Martha vikten av att vi alla gör något för klimatet och en hållbar framtid.

Marina Nygård, ekonomirådgivare

Ekonomirådgivare Marina Nygård föreläser för skolor, ungdomsverkstäder, marthaföreningar och andra grupper om privatekonomi, sparande och budgeterande och hållbara placeringar.

Ida Haapamäki, projektkkordinator

Projektkoordinator Ida Haapamäki håller i trådarna för projekten Smarthfisk och Tillbakablickar i Marthas kurshistoria, ett nytt projekt med start våren 2019.

Stycka själv och ta vara på allt kött

Varför stycka själv då allt kött man behöver finns lättillgängligt i butikens köttdisk? Fördelarna är flera – bland annat försäkrar du dig om att så stor del av djuret som möjligt kommer till nytta.
11.04.2019 kl. 11:21

Allt du behöver veta om Marthatorget

Vi ses på torget! Visst är du också på plats 14.9? Då fylls Senatstorget i Helsingfors av marthor. På Marthatorget sjuder det av verksamhet klockan 10–16.
11.04.2019 kl. 11:20