Med önskan om en omtänksam jul

En bekant frågar mig vad jag arbetar med nu för tiden – jag tolkar den helt neutrala frågan som att hen tycker att jag borde skaffa mig ett ”riktigt jobb” och inte bara frilansa.Läs mera »
12.12.2018 kl. 09:55

Nytt år, ny stil – nu fyndar vi i garderoben

Din garderob svämmar över, men ingenting känns fräscht längre, eller håller måttet. Din första impuls är att köpa nytt. Låter det bekant? Att anlita ett proffs, som hjälper dig att hitta din stil och ger hyllvärmarna ett nytt liv, kan vara välanvända pengar.Läs mera »
12.12.2018 kl. 09:51

Medlemsnytt i december

Jubileumsåret med alla festligheter står inför dörren, boka redan nu in viktiga datum i kalendern. Men först firar vi advent med årets marthaglögg smaksatt med chili. Stämningsfull december!Läs mera »
03.12.2018 kl. 09:44

Kokboken Tack för maten! till salu i januari

Den illustrerade kokboken Tack för maten! delades under sommaren ut till barn i Svenskfinland födda år 2015. Boken har varit väldigt omtyckt bland familjerna som fått den och efterfrågan har varit stor på att få köpa boken. I januari kommer boken äntligen ut i handeln.  Läs mera »
26.11.2018 kl. 18:03

Marthakolumnen: Våld i nära relationer – sök stöd!

Hur lämnar jag en våldsam relation? Hur gör jag i praktiken? Hur anmäler jag? Eller: Hur hjälper jag en vän?Läs mera »
25.11.2018 kl. 08:17

ANSÖK OM FÖRENINGSSTÖD! Har ni idéer om mindre projekt ni skulle vilja förverkliga, eller finns det intressanta kurser eller föreläsare ni skulle vilja ta del av och erbjuda till era medlemmar? Då har ni under februari månad möjlighet att söka föreningsstöd från Marth
Åbo: Överlevnadskurs för studerande På överlevnadskursen för studerande delar hushållsrådgivare Elisabeth Eriksson och Marthaförbundets ekonomirådgivare Marina Nygård färdigheter för att hantera vardagens utmaningar i köket, mataffären och plånboken.
JAKOBSTAD: KURS I SMARTHFISK Smarthfisk (skräpfisk), så som mört, braxen och id, lämpar sig väl i matlagning, och har också traditionellt använts inom husmanskosten. På vårens smarthfiskkurs i Kristinestad llär vi oss mer om smarthfisken och kockar tillsammans. Målgruppen
Kristinestad: Kurs i smarthfisk Smarthfisk (skräpfisk), så som mört, braxen och id, lämpar sig väl i matlagning, och har också traditionellt använts inom husmanskosten. På vårens kurs lär vi oss mer om smarthfisken och kockar tillsammans.
Korsholm: Giftfritt byggande & boende Skapa en hälsosam och rofylld boendemiljö. Vi diskuterar byggande och städning ur ett giftfritt perspektiv.
Borgå MI: Naturkosmetik Schampoo, bodybutter, deodorant, ansiktskräm och ansiktsvatten.
Helsingfors: Unga & ekonomi Jobbar du med ungdomar? Kom med på en föreläsning om ungas ekonomihantering, konsumentkunskap, skuldsättning och ekonomiverktyg.
Åbo arbis: Vilda ätbara växter Kom och lär dig mer om vilda växter.
Helsingfors: Hur får jag pengarna att växa? Ekonomirådgivare Marina Nygård ger en introduktion till sparande och placering.
Helsingfors: Marthaförbundets vårmöte Marthaförbundets och Marttaliittos gemensamma vårmöte
Marthaköket: Vilda välgörande växter Kom till Marthaköket för att lära dig mer om vilda örter och grönsaker. Vi fokuserar på artkännedom och matlagning.
Kronoby MI: Kallrörd tvål Gör din egen tvål.
Kronoby MI: Örtvandring & örtapotek Kom med och plocka vilda örter och gör ett eget örtapotek.

Blanda 1 dl salt och 1 dl vetemjöl med så mycket vatten att du får en fast deg. Degen används som lera och kan torkas och målas.

#jojagkan2018

Frivilligkampanjen #jojagkan2018 uppmuntrar att lära unga en vardagsfärdighet. Det kan vara matlagning, renovering, handarbete eller ekonomihantering.

Familjekompet

I vårt nya fiskeprojekt får nyanlända finländare och marthor i Österbotten lära sig mera om smarthfisk (braxen, id, mört, gädda). Tillsammans lär vi oss hantera och tillaga fisk, lägger nät och använder kastspö. Alla kvällar avslutas med en gemensam måltid. Kontakta ekologirådgivare Anita Storm för mera information.

Annika Jansson, Marthaförbundets verksamhetsledare, har testat på att kemikaliebanta vardagen under några veckor. Läs mer om hennes upplevelser här

Solveig Backström, hushållsrådgivare

Solveig är hushållsrådgivare här på Marthaförbundet och ansvarig för projektet Familjekompet. Håll utkik efter kurser med fokus på familjematlagning och vardagshantering.

Har du frågor till Marthaförbundet är det ofta Marika som har svaret. Marika är spindeln i nätet på Marthaförbundet, kan bland annat allt om medlemsregistret och är den som svarar dig i chatten här på martha.fi.

Kvinnor & pengar – en självklarhet!

Att uppmuntra kvinnor att bli ekonomiskt oberoende har alltid varit en viktig grundpelare för Marthorna. – Det är viktigt att vi kvinnor talar om pengar, informerar och sprider kunskap, säger ekonomirådgivare Marina Nygård
15.02.2019 kl. 14:29

Låt maskarna göra jobbet!

Med en maskkompost kan man effektivt ta vara på matrester och omvandla dem till näringsrik jord. En maskkompost kan vara stor eller liten. Den fungerar inomhus, på balkongen eller ute på gården.
12.02.2019 kl. 12:05