Vårmöteshandlingar 2019

Föredragningslista och årsrapport för ombud och deltagare att bekanta sig med innan Marthaförbundets vårmöte 2019. Läs mera »
25.04.2019 kl. 15:31

Marthaförbundet söker en kommunikatör

Finlands svenska Marthaförbund lediganslår en ordinarie tjänst som kommunikatör.Läs mera »
18.04.2019 kl. 16:17

Modig utveckling av organisationen gav Marthaförbundet titeln Årets förbund

Finlands svenska Marthaförbund har utsetts till Årets förbund på Svenska studieförbundets vårmöte i Helsingfors. Läs mera »
16.04.2019 kl. 13:10

Byt däck!

Dags för däckbyte? Kolla videon för hur det går till, steg för steg. Läs mera »
12.04.2019 kl. 10:51

Uppdrag Z lär ut vardagsfärdigheter och aktiverar unga

Inom projektet Uppdrag Z får ungdomar på en ungdomsverkstad tillsammans planera och genomföra ett samhällsaktiverande projekt. Målet är att stärka ungdomarnas självförtroende och ge verktyg för en hanterbar vardag. Projektet pågår i hela Finland och är ett samarbete mellan Marttaliitto, Taito, Maa- ja kotitalousnaiset och Marthaförbundet.Läs mera »
12.04.2019 kl. 10:46

Inga händelser på kommande

Märk pusselbitarna på baksidan med en symbol så blir det lättare att sortera pusselbitarna om de kommit i oordning.

#jojagkan2019

Frivilligkampanjen #jojagkan uppmuntrar att lära unga en vardagsfärdighet. Det kan vara matlagning, renovering, handarbete eller ekonomihantering. Vi är redan uppe i 18 900 utlärda färdigheter!

Ekofasta

Temat för kampanjen Ekofasta 2019 (6.3–20.4) är hållbar klädkonsumtion. Syftet med kampanjen är att aktualisera klädernas miljöpåverkan och väcka tankar om vår egen konsumtion av kläder. En ny säsong av Ekofastapodden finns på Soundcloud/iTunes/Acast.

I projektet Smarthfisk får nyanlända finländare och marthor i Österbotten lära sig mera om smarthfisk (braxen, id, mört, gädda). Tillsammans lär vi oss hantera och tillaga fisk, lägger nät och använder kastspö.

Annika Jansson, Marthaförbundets verksamhetsledare, lyfter i sin senaste ledare i tidskriften Martha vikten av att vi alla gör något för klimatet och en hållbar framtid.

Marina Nygård, ekonomirådgivare

Ekonomirådgivare Marina Nygård föreläser för skolor, ungdomsverkstäder, marthaföreningar och andra grupper om privatekonomi, sparande och budgeterande och hållbara placeringar.

Ida Haapamäki, projektkkordinator

Projektkoordinator Ida Haapamäki håller i trådarna för projekten Smarthfisk och Tillbakablickar i Marthas kurshistoria, ett nytt projekt med start våren 2019.

Stycka själv och ta vara på allt kött

Varför stycka själv då allt kött man behöver finns lättillgängligt i butikens köttdisk? Fördelarna är flera – bland annat försäkrar du dig om att så stor del av djuret som möjligt kommer till nytta.
11.04.2019 kl. 11:21

Allt du behöver veta om Marthatorget

Vi ses på torget! Visst är du också på plats 14.9? Då fylls Senatstorget i Helsingfors av marthor. På Marthatorget sjuder det av verksamhet klockan 10–16.
11.04.2019 kl. 11:20