61904_t.jpg

Rådgivningsorganisationer lanserar kampanjen #pystyn2018 #jojagkan2018

Fyra finländska rådgivningsorganisationer lanserar i dag kampanjen #pystyn2018 #jojagkan2018 som utmanar alla finländare att lära ut viktiga vardagsfärdigheter till ungdomar. Målet med kampanjen är att sammanlagt 10 000 unga i åldern 16–29 ska få nya kunskaper i vardagshantering under kampanjperioden 15.1–31.10.2018.Läs mera »
15.01.2018 kl. 15:02

Reashopping – billigt och bra?

Vad är bra att tänka på innan man skyndar sig ut på stan eller nätet för att jaga efter de bästa erbjudandena? Vad lönar det sig att se upp för, och vilka möjligheter finns att återlämna en produkt?Läs mera »
11.01.2018 kl. 12:51

Annika Jansson ny verksamhetsledare för Marthaförbundet

Pressmeddelande 10.1.2018. Annika Jansson har utsetts till ny verksamhetsledare för Marthaförbundet. Till sin utbildning är Jansson politices magister. Hon tillträder tjänsten i februari.Läs mera »
10.01.2018 kl. 08:51

Inhemsk mat från jord till bord

Svenska lantbruksproducenternas centralförbund och Ungmartha har sammansatt ett skolmaterial om inhemsk mat och dess användningsområden. Syftet är att dela kunskap och inspiration om matens ursprung och om hur mångsidigt man kan äta mat som producerats i vårt egna land, Finland.Läs mera »
05.01.2018 kl. 08:56

Så här rengör du hushållets maskiner

Med januari kommer det ofta ett sug av att röja och fixa där hemma. Passa på att göra de där hushållssysslorna som så sällan blir gjorda i samma veva, nämligen sköta om hushållets maskiner. Läs mera »
04.01.2018 kl. 13:09

Marthaförbundet på Educa Vi är på plats på Educa. Kom och bekanta er med det material och den verksamhet vi erbjuder och beställ till din skola.
Kvinnor i fredsarbete ”Om vi vill ha hållbar fred i världen måste kvinnorna involveras i fredsarbetet.”
Luonnonkosmetiikka / Naturkosmetik Luonnonkosmetiikka/naturkosmetik, tvåspråkig kurs i samarbete med Kristianstads medborgarinstitut. En kortkurs med fokus på hudvård utan skadliga kemikalier.
Naturen som skafferi Föreläsning med ekologirådgivare Anita Storm. Arrangör är Malax Pensionärsförening.
Familjekompet i Ekenäs Har du koll på familjens ekonomi? Hur gör man snabblagad och näringsrik vardagsmat som alla gillar? Vad är hemlagad babymat? Detta och mycket mer pratar vi om på en praktisk kurs med fokus på kost, miljö och pengar ur ett barnfamiljeperspektiv.
Prova på retreat – FULLBOKAD! Är du nyfiken på retreat eller i behov av en paus mitt i vardagsvimlet? Packa med dig tandborste plus yllesockor och pröva på att dela tystnad tillsammans med andra!
Fiskhanteringskurs Fiskhanteringskurs i samarbete med Kristianstads medborgarinstitut
Vårmöte i Åbo Marthaförbundet håller vårmöte i Åbo.

Konservera betyder att förhindra förstörelse, alltså att bevara. I dagens läge har vi många sätt att bevara skörden. Från att förr ha saltat och torkat livsmedel har djupfrysningen i dag blivit den allmännaste konserveringsmetoden. I dag har vi ändå en boom av torkning igen. Främst örter och svamp. Att ta tillvara sommarens skörd är både roligt och nyttigt. Svårt är det inte och sällan behövs det heller någon specialutrustning. Lycka är egen jordgubbsylt till plättarna en mörk novemberkväll. Ångande het vinbärssaft tröstar i förkylningstid.

En god hygien, prima råvaror noggrannhet ger bästa slutresultat. Genom att jobba snabbt undviker du att luftens mikrober kommer i kontakt och förstör konserverna.

Viktiga mått!

Socker och syltsocker

1 dl = 85 g
100 g = 1,2 dl

Salt

1 dl = 110 g
100 g = 0,9 dl

Grovt salt

1 dl = ca 120 g
100 g = ca 0,8 dl

Hur mycket väger 1 tsk = 5 ml?

Askorbinsyra 4 g
Pektin 3 g
Natriumbensoat 2,5 g
Citronsyra 5 g
Vinsyra 5 g

Hur mycket väger 1 liter bär eller frukt?

Vinbär ca 500 g / ½ kg
Krusbär ca 600 g
Körsbär ca 750 g
Hjortron ca 500 g
Jordgubbar ca 500 g
Blåbär ca 700 g
Rönnbär ca 500 g
Lingon ca 600 g
Hallon ca 500 g

Torkning

Lufttorkning är ganska ovanligt i dagens hem. Fabriksmässigt är det ofta frågan om vakuumtorkning, då vattnet avdunstar vid låg temperatur utan lufttillträde. Mikroorganismer kan inte leva utan vatten.

Konservering med socker och salt

Både salt och socker binder vätskan i livsmedlet och mikroorganismerna kan inte utvecklas.

Sura konserver

I sur miljö kan inte mikroorganismer utvecklas. Man lägger in i ättika, tillsats av bensoesyra, gör surkål etc.

Hermetisk inkokning, rexning

Hettan dödar mikroorganismerna och burken sluts lufttätt och nya mikroorganismer kan inte ta sig in.

Frysning

Djupfrysning är i dag den vanligaste konserveringsmetoden i våra hem. Mikroorganismerna dör inte, utan verksamheten stannar av.

Rökning

Rökning förlänger hållbarheten hos livsmedel. Kemiska ämnen i röken förhindrar angrepp av mikroorganismer. Sker oftast industriellt och i en kombination av saltning.

Konserveringsmedel

Salt: Koksalt, natriumklorid. Lätt saltat vatten, 2 tsk salt / liter vatten

Socker: Tillsätt minst ½ kg socker per kg bär, om man minskar sockret måste även andra konserveringsmedel tillsättas.

Syltsocker: En produkt som till 98 % består av socker. För övrigt innehåller det fruktpektin (förtjockningsmedel), citronsyra (surhetsreglerande medel), kaliumsorbat (konserveringsmedel).

Gelésocker: Består av socker, stärkelsesirap, pektin, citronsyra. Används för gelérätter och garneringsgelé på tårtor och pajer. Inte för konservering eller för gelé som innehåller mjölk.

Askorbinsyra: Är C-vitamin och ökar således vitaminhalten i konserven. Förhindrar oxidation, det vill säga att ljusa frukter mörknar. Färgade bär, exempelvis jordgubbar, bleks om man tillsätter askorbinsyra. Räkna med ½–1 g / kg eller liter konserv. 1 g är ett rågat kryddmått.

Citronsyra: Ger konserven rätt syrlighet, används speciellt vid gelé och marmeladkokning. Förhöjer den syrliga smaken, har en viss konserverande effekt. Tillsammans med pektin och socker ger citronsyra fin konsistens åt konserven. Vinsyra har samma effekt, men sägs vara skadligt i större mängder.

Kaliumsorbat: Skyddar konserven mot mögel. 1 rågat kryddmått / kg färdig konserv. Får inte koka. Ta upp en kopp av den färdiga sylten, rör ut kaliumsorbatet i koppen och blanda sedan ner det i den övriga sylten.

Bensoat: Skyddar konserven från att jäsa. 1 rågat kryddmått / kg färdig konserv. Får inte koka. Överdosering kan ge bismak. Ta upp en kopp av den färdiga sylten, rör ut bensoatet i koppen och blanda sedan ner det i den övriga sylten. Man kan skölja ur burkar och flaskor med ett sköljvatten som består av 2 tsk bensoat i 2 dl varmt vatten.

Bensoesyra: Vissa bär, exempelvis lingon och hjortron, innehåller detta naturliga skydd mot jäsning, varefter natriumbensoatet som är det vanligaste inte behöver tillsättas.

Pektin: Ett gelébildande ämne i frukt och bär. Sura bär innehåller rikligt med pektin (lingon). Om man har övermogna bär eller pektinfattiga sådana måste pektin i pulverform tillsättas, det finns att få från apoteket. Räkna med ¾  tsk pektin, ¾ tsk citronsyra och 2 tsk socker / kg eller liter konserv. Rör ut i lite av den blivande konserven, rör i och låt sjuda några minuter under omrörning. Det finns också andra pektinhaltiga preparat i butikerna, följ då anvisningen. Ett annat geléämne heter ”röd melatin”

Ättika: Är syra i koncentrerad form. Framställs genom jäsning av sprit, vår ättika har en koncentration på 10 %-ig ättikssprit. Kallas också för matättika. Recept på ättikslag: 2–3 msk ättika, 1 dl vatten och 2–3 tsk socker.

Vi brukar skilja på ångad saft, kokt saft och råsaft

Här kommer tips och recept på goda ”blandsafter”. Använd enbart prima varor.

Jordgubbar och rabarber
Jordgubbe och krusbär
Jordgubbe och vinbär
Hallon och vinbär
Hallon och rabarber
Röda vinbär och blåbär
Svarta vinbär och blåbär
Körsbär och krusbär
Aronia och vinbär
Söta körsbär och vinbär
Äppel och aronia

Recept på sylt och saft finns här

Ekonomirådgivare Mia-Maja Wägar svarar på frågor gällande konsumtionsutgifter, budgetering och planering av privatekonomin, skötseln av penningärenden, handledning i privathushållets bokföring och olika alternativ för att lösa skuldproblem.

E-post mia-maja.wagar(at)martha.fi

#köpfrinovember

Vi drar Köp inget-dagen den 24 november ett steg längre, och lever köpfritt under november. Är du med?

Familjekompet 2017

Tack för maten!

Projektet Tack för maten! engagerar de privata svenskspråkiga daghemmen i Svenskfinland i att utveckla måltiden och bespisningsverksamheten.

Petra Högnäs, utvecklingschef

Det börjar bli dags att fila på ansökningar! I februari är det igen dags för distrikt, föreningar och kretsar att ansöka om föreningsstöd. Har du frågor hjälper Petra gärna!

Föreningsstöd 2018

Ann-Louise Ahrenberg & Sofia Grynngärds

Projektet Tack för maten! erbjuder fortbildning för daghemspersonal, eftisledare eller andra grupper som arbetar med barn i åldern 3–8 år.

Läs mer om fortbildningen här.

Har du frågor till Marthaförbundet är det ofta Marika som har svaret. Marika är spindeln i nätet på Marthaförbundet, kan allt om medlemsregistret och blanketter och är den som svarar dig i chatten här på martha.fi.

Snart är det jul igen!

I Martha nummer 6/2017 har vi tjuvstartat julfirandet.
13.12.2017 kl. 08:24

He va he!

Detta är min sista kolumn som verksamhetsledare för Marthaförbundet. Efter drygt elva år i Ungmarthas och Marthaförbundets tjänst är det dags för mig att gå vidare.
07.12.2017 kl. 12:43