MARTHAFÖRBUNDETS MEDLEMSBREV JANUARI 2018

Bästa martha,

Välkommen till en ny händelserik vår på Marthaförbundet! Pol.mag. Annika Jansson tillträder tjänsten som ny verksamhetsledare i februari, kampanjen #jojagkan2018 har sparkat igång och evenemangskalendern är uppdaterad med matnyttiga kurser och evenemang. Dessutom pågår förberedelserna inför förbundets vårmöte i maj och till påsken drar vi igång en hoppingivande ekofastekampanj. Vi håller dig informerad om det senaste som händer inom förbundet och ser fram emot en inspirerade marthavår!

Mikaela Groop, informationschef

Educa-mässan 2018
Är du på väg till Educa-mässan som hålls den 26–27 januari 2018 i Mässcentret i Helsingfors? Kom och säg hej, vi är på plats både fredag och lördag. Missa inte ekonomirådgivare Mia-Maja Wägars föreläsning i Hörnan kl. 11.30 med rubriken Ekonomifostran – Att höja ungas motivation att prata pengar. Frågor som behandlas är bland annat hur vi som vuxna förebilder kan motivera unga att prata pengar och bli ansvarsfulla konsumenter samt hur vi i de olika läroämnena ska baka in ekonomifostran, som behövs för att vi ska klara oss i samhället.

Motioner till vårmötet
Finns det någon aktuell fråga som Marthaförbundet borde engagera sig i? Senast 12.4.2018 går det bra att lämna in förslag till motioner som behandlas på vårmötet i maj. Motionerna sänds till annika.jansson@martha.fi eller postas till Marthaförbundet, verksamhetsledare Annika Jansson, Medelhavsgatan 14 C, 00220 Helsingfors.

Nya bokningsvillkor
Från och med årsskiftet gäller nya uppdaterade villkor för marthaföreningar och -kretsar vid bokning av föreläsningar och kurser. Mera information hittar du på hemsidan på adressen: www.martha.fi/sv/medlem/ .

Påminnelse: Föreningsstödet 2018
Ansökningssidan till årets föreningsstöd för marthakretsar, -föreningar och -distrikt öppnar den första februari och om stöd kan ansökas hela månaden ut. Bekanta er med kriterierna för föreningsstödet här. Ansökan görs elektroniskt via ett anmälningsformulär på förbundets hemsida. På frågor svarar utvecklingschef Petra Högnäs, petra.hognas(at)martha.fi, tfn 044 280 6609.

Påminnelse: Årets marthagärningar 2018
Ännu hinner ni nominera er kandidat till årets marthagärningar, nomineringen pågår fram till den sista januari. Läs mer om kriterierna och de olika kategorierna här och skicka in ert förslag!

Marthaenkät inför 120-årsjubileet
År 2019 firar Marthaförbundet, tillsammans med Marttaliitto, sitt 120-årsjubileum. Som ett i led i förberedelserna vill vi gärna veta mera om dig som martha, vi vill också veta hur du vill fira. Du kan när som helst delta i vår jubileumsenkät genom att svara på frågorna här. Varje svar är viktigt för oss. Genom att svara på enkäten hjälper du oss att få en så bra bild som möjligt av vad du önskar uppmärksamma under jubileet 2019. Alla svar behandlas anonymt och konfidentiellt, enskilda svarare kan inte identifieras. Tack för att du tar dig tid att besvara frågorna!

Medlemsförmån: Middag och teater
Nu har du möjlighet att fira en helkväll med mat och teater i Victoriakvarteret på Busholmen i Helsingfors. Teater Viirus och restaurang Skögul erbjuder dig följande paket som en medlemsförmån: pjäsen Den andra naturen och en tre rätters vegetarisk middag för 50 euro per person (normalpris 66 euro).

Erbjudandet gäller följande datum nästa år: tis. 6.3, tors. 8.3, lör. 10.3 eller mån. 12.3. Middagen inleds kl. 17.00 och teatern börjar kl. 19.00. På den specialkomponerade menyn finns grönkålspaj till förrätt samt bönbiff med rödkålspuré och rårakor till huvudrätt. Till efterrätt serveras saffranskaka med kinuskimousse och en kompott på apelsin och grapefrukt.

Boka senast 30.1.2018 på tfn 09-440 224 eller per e-post: viirus(at)viirus.fi. Uppge ”marthaerbjudande” som kod och boka gärna för grupper på minst fem personer per bokning. Ett begränsat antal platser per föreställning är reserverade för marthorna.

Krisberedskap för kvinnor
Är du nyfiken på ledarskapsutbildning, krishantering eller matlagning under fältförhållanden? Då ska du passa på att anmäla dig till årets Nasta-beredskapsövning Katarina 2018 som äger rum i Dragsvik den 20 till 22 april. En nyhet för i år är att två av de sammanlagt tio kurserna hålls på svenska. Anmälningstiden börjar den första februari och platserna går snabbt åt, så registrera dig gärna i förväg för att försäkra dig om en plats. Mera information om Katarina 2018 hittar du på Kvinnornas Beredskapsförbunds hemsida.

Laga gott av lök
Vi firar som bäst den nationella lökveckan och inför det stundande fredagsmyset vill vi dela med oss av ett populärt recept på tacos där den picklade rödlöken sätter extra sting på anrättningen. Fler recept med lök hittar du i receptbanken.

Vi har nya telefonnummer!
Från årets början har vi fått nya nummer till växel- och hushållstelefonen. Numret till växeln är numera 044 402 6884 och till hushållsrådgivningen 044 402 6883 (tisdag–torsdag, kl. 13 – 15). De tidigare numren är inte längre i bruk. Vi hörs!

MARTHAFÖRBUNDETS MEDLEMSBREV DECEMBER 2017

Bästa marthor,

Julen närmar sig och året lider mot sitt slut. Ett år med mycket marthaglädje, men också med mycket jobb. Arbete för en bättre värld, en vardag i taget. I kretsarna och föreningarna, i distrikten och på förbundet. ”Tillsammans” har varit ledordet för firandet av Finland 100 år, och tillsammans har alltid varit ett ledord för Martha. ”Ti arbeit i lag” är det enda rätta om vi i slutet av år 2019 ska vara bäst i världen på frågor som berör vardagen. Så, bästa marthor, låt oss förvalta den känsla av sammanhang vi har, låt oss ta del av varandras verksamheter och låt glädjas över varandras framgångar!

Från oss alla, till er alla: en vilsam, fridfull och mysig jul samt ett fantastiskt, framgångsrikt och gott nytt marthaår 2018!

Frida Nylund, verksamhetsledare

Pyssel med Ungmarthas julkalender
För den som är sugen på pyssel, med vänner, barn eller barnbarn, lönar det sig att kolla in Ungmarthas julkalender. Där hittar du tips på juliga recept, lekar, pyssel och pynt som är kul för alla åldrar.

Medlemsförmån: Middag och teater

Erbjudandet gäller följande datum nästa år: tis. 6.3, tors. 8.3, lör. 10.3 eller mån. 12.3. Middagen inleds kl. 17 och teatern börjar kl. 19. På den specialkomponerade menyn finns grönkålspaj till förrätt samt bönbiff med rödkålspuré och rårakor till huvudrätt. Till efterrätt serveras saffranskaka med kinuskimousse och en kompott på apelsin och grapefrukt.

Boka senast 30.1.2018 på tfn 09-440 224 eller per e-post: viirus (at) viirus.fi. Uppge ”marthaerbjudande” som kod och boka gärna för grupper på minst fem personer per bokning. Ett begränsat antal platser per föreställning är reserverade för marthorna.

Prova på retreat
Är du nyfiken på retreat eller i behov av en paus mitt i vardagsvimlet? Packa med dig tandborste plus yllesockor och pröva på att dela tystnad tillsammans med andra!

Retreat handlar om att dra sig undan från vardagen och ge sig själv tid och plats för att bara finnas till. Vi har alla olika behov; någon behöver paus från tidtabeller och plingande kalendrar eller diskhögar och alldeles för långa to do-listor. En annan längtar efter tid för tupplur, meditation eller att knäppa händerna och andas in ny kraft. Allt det här finns det plats för under en retreat.

”Prova på retreat” är tänkt för dig som är nyfiken på retreat, men kanske aldrig deltagit i en. Vi tillbringar ungefär ett dygn tillsammans på retreatgården Snoan i naturvackra Lappvik. Största delen av retreaten är vi i tystnad, men tystnaden varvas med matlagning, meditation och andakt. Vi äter grönt och ekologiskt och vi tuggar lite saktare, går lite långsammare och andas lite djupare.

Retreaten arrangeras som en del av Ekofasta-kampanjen som ett samarbete mellan Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland, Finlands svenska Marthaförbund och Församlingsförbundet.

• Datum: 9.3.2018 kl. 18 till 10.3.2018 kl. 16
  • Pris: 50 euro

Frågor kan ställas till retreatledarna: Jessica Högnabba, jessica.hognabba (at) evl.fi, 050 380 0662, eller Birgitta Udd, birgitta.udd (at) evl.fi, 040 630 7771.

Anmälningar och dieter meddelas senast 15.2.2018 till Birgitta Udd.

Julens smaker och dofter
Receptbanken på recept.martha.fi är fylld med läckra julrecept på salt och sött. Hur skulle det smaka med blåbärsglögg? Eller hemlagad julkorv? Glöm inte alla goda resträtter du kan trolla fram av julens rester: brödpudding med julsmak, päronsnittar, stekt risgrynsgröt, smördegsknyten.

Nya telefonnummer
Vi vill påminna om den förändring som gäller vårt växelnummer 010 279 7279 och numret till hushållsrådgivningen 010 279 7250. Vid årsskiftet upphör dessa att gälla och kvar blir de bakomliggande mobilnumren 044 402 6884 (växel) och 044 402 6883 (hushållsrådgivning). Vi hörs!

Marthaenkät inför 120-årsjubileet
År 2019 firar Marthaförbundet, tillsammans med Marttaliitto, sitt 120-årsjubileum. Som ett i led i förberedelserna vill vi gärna veta mera om dig som martha, vi vill också veta hur du vill fira. Du kan delta i vår jubileumsenkät genom att klicka här. Alla svar behandlas anonymt och konfidentiellt, enskilda svarare kan inte identifieras.

Vi håller julstängt från och med fredagen den 22 december och öppnar åter måndagen den 8 januari 2018.

MARTHAFÖRBUNDETS MEDLEMSBREV NOVEMBER 2017

Klädbytardagen 18.11
På lördag är det dags för den årligen återkommande nationella klädbytardagen och många marthaföreningar passar på att ordna egna klädbytartillfällen. För mera information om var och när, gå in på martha.fi. Tips! Lyssna på Marthapodden med fokus på materialval för kläder, så kommer du i klädbytarstämning inför lördagen!

Köpfri november
Som bäst pågår Marthaförbundets kampanj #köpfrinovember. Köpfri november är en möjlighet att ta Köp ingenting-dagen (24.11) ett steg längre, att minska vår konsumtion och bli uppmärksamma på vad vi faktiskt behöver och vad som är viktigt för oss. Ännu hinner du delta! Klicka in dig på Marthas hemsida för inspiration. Dela också gärna med dig av dina erfarenheter under taggen #köpfrinovember. Våra rådgivare tipsar varje vecka på martha.fi och Facebook om hur du kan göra för att se över dina konsumtionsvanor och undvika frestelser.

Save the date: Marthas julstök 12.12
Tisdag 12.12 kl. 15–19 blir det mysigt julstök i Marthaköket på Busholmen i Helsingfors. Välkommen att fixa årets hemgjorda julklappar tillsammans med våra rådgivare. Vi dekorerar bland annat pepparkakor, gör en juldoftande kroppsskrubb, julte och pysslar julkort med Ungmartha. Vi bjuder på julmusik, glögg, något smått ätbart och en hel massa julstämning. Materialkostnad 5 euro. För närmare information och anmälan, gå in på martha.fi.

Julpyssel på nätet
Snart är december här och Ungmarthas populära julkalender på nätet gör comeback. I luckorna finns inspirerande tips med godsaker till julbordet, pysselidéer och andra skojiga tidsfördriv, såsom lekar och spel. Håll utkik på Facebook och ung.martha.fi!

Skolbroschyr om inhemsk mat
Ungmarthas och SLC:s skolmaterial Inhemsk mat från jord till bord har utkommit och kan beställas via SLC:s hemsida. Enstaka exemplar går att få via ung@martha.fi. Broschyren delar kunskap och inspiration om matens ursprung och bjuder på enkla recept av inhemska råvaror. Den kan också läsas på www.inhemskmat.fi, där finns även länkar till tilläggsmaterial. För mera information, kontakta Ungmarthas verksamhetsledare Elise Hindström på ung@martha.fi.

Föreningsstödet förnyas
Alla marthaföreningar, -kretsar och -distrikt har möjlighet att årligen i februari ansöka om föreningsstöd. Kriterierna för föreningsstödet har förnyats, och redan nu kan ni bekanta er med de nya kriterierna på förbundets hemsida för att börja förbereda er ansökan. I januari kommer ni också att kunna chatta med utvecklingschef Petra Högnäs, som då svarar på era frågor om stödet. Mera information om chatten i kommande medlemsbrev.

Årets marthagärningar 2018
Vem ska få ta emot utmärkelserna Årets Lucina, Årets samhällsinsats och Årets eldsjäl inom ramen för årets marthagärningar 2018? Vi tar emot förslag fram till 31.1.2018. Se närmare kriterier på martha.fi/medlem/. Utmärkelserna delas ut på vårmötet i Åbo.

Gott marthaexempel: Ingå Marthaförening
Hur är det att vara kvinna i dagens samhälle? Hur kan vi lyfta fram marthaidealen i hela sin bredd inom vår förening? Bland annat dessa frågor inspirerade Ingå Marthaförening att starta diskussionsserien Kvinna i Ingå. Redan i fjol inledde man med tre välbesökta tillfällen och i höst fortsätter föreläsningsserien. Läs mer om Ingåmarthornas succékoncept här.

Nytt i Marthashopen: Lärobok i huslig ekonomi
Den nya läroboken i huslig ekonomi för högstadiet anlägger ett praktiskt hållbarhetsperspektiv på hushållet och tar upp grunderna för matlagning, städning och hygien. Boken är resultatet av ett samarbete mellan Marthaförbundet och Schildts & Söderströms. Den gör sig lika bra i undervisningsköket som i hemmet. Beställ ditt exemplar via Marthashopen, priset är 36 euro och porto tillkommer. Gör din beställning senast 14.12, så hinner försändelsen fram till jul.

MARTHAFÖRBUNDETS MEDLEMSBREV 19.10.2017

Bästa marthor,

Hösten innebär ett nytt matkulturtema, i år inhemska proteiner ur växtriket. Ni har alla fått ett exemplar av matkulturmagasinet i er postlåda och jag hoppas ni delar med er av den kunskapen. Till er familj, till skolan i byn och med varandra. Fira matkulturen tillsammans och njut av den gemensamma måltiden! Vi ses på höstmötet!

Välkommen på höstmöte!
Förbundets höstmöte hålls 25.11 i Kvarteret Victoria på Busholmen i Helsingfors. I evenemangskalendern hittar du programmet och ett elektroniskt anmälningsformulär. Anmäl dig senast 3.11.

Klädbytardagen uppmärksammas runt om i Marthafinland
Klädbytartillfällen arrangeras av föreningar och kretsar i Täkter, Mariehamn, Åbo, Malax och Kimito. Närmare datum, tidpunkter och platser hittar du i evenemangskalendern. Vill er förening eller krets också arrangera en klädbytardag? Hör av er till informatör Karin Lindroos senast 9.11, så fixar vi marknadsföringsmaterial i form av affischer och banners.

Sköna böna, snärtiga ärta
Sköna böna, snärtiga ärta är Ungmarthas och projektet Tack för maten!:s växtproteinmaterial för barn och unga. Broschyren lyfter spännande fakta om baljväxter, enkla recept, sinnesövningar och pyssel som man kan göra med barn hemma eller på daghem, i skolan, på klubbar eller eftis. Materialet kan läsas på issuu.com/marthaforbundet. Broschyren kan också beställas till daghem, eftisar och övrig barnverksamhet, meddela önskad mängd och postadress till ung (at) martha.fi.

Intresserad av fortbildning?
Projektet Tack för maten! erbjuder fortbildning för daghemspersonal, eftisledare eller andra grupper som arbetar med barn i åldern 3–8 år. Under fortbildningen får deltagarna konkreta metoder för att väcka en sund och nyfiken inställning till mat hos barnen. Tillfället är uppdelat i en föreläsning och praktiska övningar som lätt kan implementeras i verksamhet för barn på daghem och eftisar. Eftisledare får också inspiration till mellanmål. Intresserad av fortbildningen? Läs mera här eller kontakta projektledare Sofia Grynngärds, 050 517 2958, sofia (at) martha.fi.

Inhemsk mat för skolbarn
SLC:s och Ungmarthas skolmaterial om inhemsk mat utkommer inom kort, men redan nu kan du klicka in dig på adressen www.inhemskmat.fi och ta en förhandstitt på innehållet. För närmare information, kontakta ung (at) martha.fi.

Sök om bidrag för en popup-M-klubb!
Är ni intresserade av att ordna en popup-M-klubb? Marthaföreningar och -kretsar kan ta initiativ till ett roligt och givande jippo för barn och unga med understöd av Ungmartha. Skicka in en fritt formulerad ansökan med ungefärlig tidpunkt för eventet och namnet på en kontaktperson till elise (at) martha.fi. Närmare information om vad bidraget kan användas till, när det ska användas och hur det redovisas hittar ni på ungmarthas hemsida.

Få koll på din ekonomi!
Marthaförbundet erbjuder enkla Excel-baserade verktyg för att budgetera, bokföra och lägga upp ett kassaflödesschema. Ladda ner dem via tips.martha.fi.

Gott exempel: Övermalax Marthaförening
Övermalax Marthaförening är en av de marthaföreningar som i år valde att uppmärksamma den finlandssvenska matkulturdagen. För andra året i rad samarbetade marthorna med Övermalax lågstadieskola. Läs mer om det uppskattade samarbetet här.

Har du tips på marthaverksamhet som du tycker att andra marthor borde få ta del av? Mejla ditt förslag till utvecklingschef Petra Högnäs, petra.hognas (at) martha.fi.

Save the dates – hösten 2017
Kurshelheten Familjekompet, Helsingfors OBS! Anmäl dig senast 19.10.
24.10 Naturens örtapotek, Korsholm
30.10 Kvinna och ekonomi, Helsingfors
30.10 Kurshelheten Familjekompet, Kronoby
1.11 Naturens örtapotek, Kronoby
2.11 Kvinna och ekonomi, Malax
6.11 Hela familjen i köket, Helsingfors
7.11 Kallrörd tvål, Närpes
8.11 Kvinnor i fredsarbete, Sundom
9.11 Överlevnadskurs för studerande, Helsingfors
14.11 Naturens örtapotek, Kristinestad
18.11 Nationella klädbytardagen
20.11 Kurshelheten Familjekompet, Ekenäs
22.11 Hur välja och tillreda kött?, Vasa
25.11 Marthaförbundets höstmöte, Helsingfors
27.11 Ekostädning, Närpes
29.11 Överlevnadskurs för studerande, Helsingfors
30.11 Överlevnadskurs för studerande, Helsingfors

Fler datum tillkommer hela tiden, så håll utkik i evenemangskalendern! För aktuell information, titta också in på martha.fi, läs mer i kommande medlemsbrev och i tidskriften Martha samt följ oss på sociala medier.

Höstens IT-kurser
Svenska folkskolans vänner SFV arrangerar ett flertal IT-kurser under hösten. Läs mer om kurserna och anmäl dig via kulturfabrikenab.fi/sv/kurser/ eller sfv.fi/sv/evenemang/.

Äppelgott!
Just nu är det högsäsong för inhemska äpplen, så sväng ihop en delikat äppelkladdkaka av basvarorna du har hemma! Receptet hittar du i receptbanken

MARTHAFÖRBUNDETS MEDLEMSBREV 14.9.2017

Slow food-festivalen i Fiskars
Kom och säg hej och bekanta dig med Marthaförbundet, våra magasin, broschyrer och produkter på Slow food-festivalen på Fiskars bruk den 7 oktober klockan 10–16! Vi delar kunskap om hållbar vardag och delar ut vårt senaste matkulturmagasin Inhemska proteiner från växtriket. Nya boken Huslig ekonomi finns till salu under festivalen.

Save the date: Fira matkulturdagen på Marthaförbundet 9.10
Kom och fira den finlandssvenska matkulturdagen på Marthaförbundet den 9 oktober! Med start klockan 17 bjuder vi på mingel, smakprov och bubblig dryck, och förstås på matkulturmagasinet Inhemska proteiner från växtriket. Närmare information på martha.fi och i våra sociala kanaler inom kort.

Arrangera en klädbytardag 18.11
Lördagen den 18 november firar vi den nationella klädbytardagen och sätter kläder i omlopp. Planerar er förening, krets eller ert distrikt att ordna en egen klädbytardag? På martha.fi hittar ni inspiration om hur ni kan gå tillväga. Meddela informatör Karin Lindroos, karin(at)martha.fi, senast den 31 oktober om att ni ordnar en klädbytardag. Vi postar broschyren Garderoben och marknadsför alla klädbytardagar via Marthaförbundets kanaler och pressmeddelanden.

Marthaförbundets höstmöte 25.11
Välkommen på höstmöte i Victoriasalen på Busholmen i Helsingfors lördagen den 25 november! Lunch serveras från och med klockan 11 och klockan 12.30 öppnas höstmötet av förbundsordföranden Andrea Hasselblatt. Hela höstmötesprogrammet hittar du i nästa nummer av Martha samt på martha.fi inom kort.

Sök bidrag och ordna en popup-M-klubb
Vill ni i föreningen eller kretsen ordna ett skojigt evenemang för barn? Ungmartha beviljar nu engångsbidrag till er som vill ordna en popup-M-klubb. Skicka in en fritt formulerad ansökan med ungefärlig tidpunkt för eventet och namnet på en kontaktperson till elise(at)martha.fi. Närmare information om vad bidraget kan användas till, när det ska användas och hur det redovisas hittar ni på ungmarthas hemsida.

Påminnelse: Ungmarthas recepttävling
Ungmarthas recepttävling pågår som bäst och bidragen bör sändas till ung(at)martha.fi senast 30.9. Nytt för i år är att även andra än högstadieeleverna kan delta i tävlingen, med förbehållet att minst hälften av medlemmarna i arbetsgruppen bör vara under 18 år. Läs mera här.

Gott exempel: Åbolands svenska Marthadistrikt bjuder in till stickläger
Stickningstrenden är på stark uppgång och du som vill haka på har möjlighet att göra det nu. Veckoslutet 6–8 oktober ordnar Åbolands svenska Marthadistrikt ett stickläger på Labbnäs semesterhem i Dragsfjärd. Mera information om lägret, anmälan och pris hittar du i Åbomarthornas evenemangskalender .

Har du exempel på verksamhet i Marthafinland som du tycker att andra marthor borde få ta del av, ta gärna kontakt med utvecklingschef Petra Högnäs, petra.hognas(at)martha.fi.

Inspirerande idéer för mötesprogram
Har ni idétorka när det är dags att fixa program till era marthamöten? Vi vill påminna om våra inspirationsmodeller som går att ladda ner på Marthaförbundets hemsida under fliken www.martha.fi/medlem/. Modellerna är tänkta som inspiration för distrikt, föreningar och kretsar som genom att ordna program på sina möten vill engagera sig i och dela med sig av det arbete som förbundet gör. Nya inspirationsmodeller tillkommer hela tiden, så håll utkik efter aktuella och intressanta programmaterial!

Nytt i marthashoppen: Nya läroboken i huslig ekonomi
Den nya läroboken i huslig ekonomi för årskurserna 7–9 finns nu att köpa i marthashoppen. Boken är ett resultat av ett samarbete mellan Schildts & Söderströms samt Marthaförbundet. Den är fylld av vardagskunskap, smartha tips och recept, och platsar lika bra i undervisningsköket som i hemmet. För beställningar, gå in på martha.fi. Pris: 36 euro, portokostnader tillkommer.

Save the dates – hösten 2017
4–8.10 Föreningsfestivalen 2017
7–8.10 Slow food-festivalen, Fiskars
9.10 Den finlandssvenska matkulturdagen, Helsingfors
10.10 Hur välja kött?, Närpes
23.10 Matlagning för småbarnsfamiljer, Helsingfors
24.10 Naturens örtapotek, Korsholm
30.10 Matlagning för småbarnsfamiljer, Helsingfors
1.11 Naturens örtapotek, Kronoby
7.11 Kallrörd tvål, Närpes
13.11 Matlagning för småbarnsfamiljer, Helsingfors
14.11 Naturens örtapotek, Kristinestad
22.11 Hur välja kött?, Vasa
25.11 Marthaförbundets höstmöte, Helsingfors
27.11 Matlagning för småbarnsfamiljer, Ekenäs
27.11 Ekostädning, Närpes
4.12 Matlagning för småbarnsfamiljer, Ekenäs

Fler datum tillkommer hela tiden, så håll utkik i evenemangskalendern! För aktuell information, titta också in på martha.fi, läs mer i kommande medlemsbrev och i tidskriften Martha samt följ oss på sociala medier.

Upp till svinnkamp!
Vad har smoothie, pizza, brödpudding och varma smörgåsar gemensamt? De är alla utmärkta svinnrätter som sväljer det mesta vad gäller grönsaker som sett sina bästa dagar, torra brödkanter och mjölkprodukter som har gått ut för någon dag sedan. Spillveckan pågår som bäst och kampanjen lyfter bland annat fram att var tionde brödskiva, potatis eller frukt slängs. Upp till svinnkamp! Inspiration och restrecept hittar du i receptbanken

MARTHAFÖRBUNDETS MEDLEMSBREV 17.8.2017

Bästa martha,

En ny säsong med Martha har precis börjat. Det är roligt att följa med föreningarnas programplanering och jag hoppas ni följer med vår planering. Skördemarknader, matkulturdagen, klädbytardagen, kvällar om ekonomi, föreläsningar och kurser kring kemikalier, svampplockning, matlagningskurser och mycket mera finns på agendan denna höst runt om i hela Marthafinland. Jag vill i detta skede också passa på och påminna om inspirationsmodellerna som tagits fram för att underlätta planeringen av till exempel en egen matkulturdag. Dela gärna med er av era bästa marthatips och era marthakvällar i sociala medier! För Martha handlar till syvende och sist om att dela kunskap. Marthainspiration önskas alla och envar,

Frida Nylund, verksamhetsledare

Nya medarbetare
Vi säger hej och välkommen till våra nya medarbetare: kursledare Jenni Haapala, jubileumskoordinator Micaela Röman och ekonomichef Monika Mäkelä! En närmare presentation av Jenni, Micaela och Monika hittar du i nästa nummer av Martha, som utkommer vecka 37.

Ungmarthas recepttävling
För att uppmärksamma den finlandssvenska matkulturdagen efterlyser Ungmartha recept av elever i årskurserna 7–9. Huvudingrediensen i receptet ska vara proteiner från växtriket, såsom bondbönor eller ärter. Det vinnande receptet presenteras i samband med firandet av matkulturdagen den 9 oktober. Sänd in receptet till ung(at)martha.fi senast 30.9.2017. Närmare information om recepttävlingen och tillvägagångssättet finns på ung.martha.fi.

Lev (förenings)livet!
Under tiden 4–8.10. kan du delta i årets Föreningsfestival. I år ordnas ett tiotal evenemang med mycket varierande teman på tolv olika orter i Svenskfinland. Lev (förenings)livet och låt dig inspireras av de idéer som föreningar genom samarbete har lyckats förverkliga! Alla tillställningar är öppna för vem som helst och inträdet är fritt.

Matkulturmagasinet 2017: Proteinrika växter
Vi är mitt i ett proteinskifte. Efterfrågan på proteiner från växtriket ökar hos konsumenterna och det bubblar av experimentlusta och idéer hos producenter och förädlare. Men vilka är de inhemska alternativen, vem odlar dem och var får man tag på dem? I höstens matkulturmagasin har vi träffat bönderna som odlar soja, bovete, bondbönor och ärter samt förädlarna och forskarna som tar fram proteinrika vegetariska produkter. Dessutom har vi tips för dig som odlar hemma. Som vanligt har våra hushållsrådgivare skapat en mängd recept på allt från läcker bovetekaka och fräsch quinoagröt till smarrig ärtröra och mustig bondbönesoppa.

Ordna en klädbytardag!
Den 18 november är det dags för den årliga klädbytardagen. Vill ni inom ert distrikt, er förening eller krets ordna ett eget klädbytarevent? Kontakta då informatör Karin Lindroos, karin.lindroos(at)martha.fi, senast 31.10. Hon hjälper er med marknadsföringsmaterial och marknadsför er klädbytardag via förbundets kanaler. För mera inspiration och information, gå in på martha.fi.

Martha och Martat 120 år
År 2019 firar Marthaförbundet 120-årsjubileum och Micaela Röman fungerar som jubileumsårets koordinator. Du hittar redan nu samlade anteckningar om vad som är på gång på adressen martat.fi/blogi/martat-martha-120. Jubileumsåret firas tillsammans med Marttaliitto och ett av ledorden är tillsammans.

Goda exempel: Marthornas sommarläger för barn
Västra Nylands och Mellersta Nylands Marthadistrikt har lång erfarenhet av att ordna sommarläger för barn. Här kan du läsa mera om årets sommarläger som hölls i samarbete med Ungmartha.

Har du goda exempel på verksamhet i Marthafinland som du tycker att andra marthor borde få ta del av, hör gärna av dig till Petra Högnäs, petra.hognas(at)martha.fi!

Save the date – hösten 2017
24.8 Bokrelease på Busholmen, Helsingfors
2.9 Årets Fredrika Runeberg-stipendiat utses
15.9 Öppet hus på Busholmen, Helsingfors
4–8.10 Föreningsfestivalen 2017
6.10 Dine Together Fiskars med ELO-säätiö, FM i mathantverk, Slow Food Västnyland, SLC
och Fiskars
7–8.10 Slow food-festivalen i Fiskars
9.10 Matkulturdagen
18.11 Klädbytardagen
25.11 Förbundets höstmöte på Busholmen, Helsingfors
12.12 Marthas julstök, öppet hus på Busholmen, Helsingfors

Finland 100: Vi äter tillsammans 25–27.8
Under veckoslutet 25–27 augusti kulminerar jubileumsaktiviteterna för temaåret ”Vi äter tillsammans”. Då ordnas olika mataktiviteter runt om i hela landet. Tiotals företag och långt över hundra föreningar och sammanslutningar ser till att Finland är fullt av evenemang med mat och dryck. Det drar med andra ord ihop sig till världens största byfest, dit alla är inbjudna. Kom med du också och delta med en picknick i parken eller ordna en middag under bar himmel! Förslag på recept till matkalasen hittar du i receptbanken eller i inspirationsmodellerna. Dela bilder på sociala medier och tagga dem med #viätertillsammans, #syödäänyhdessä, så samlas de i ett gemensamt arkiv, till glädje och inspiration för många andra! Mera information om alla tillställningar under veckoslutet finns på jubileumsårets hemsida.

Månadens recept: Kantarellsallad
Svampsäsongen är här och vi vill tipsa om vår enkla och goda kantarellsallad. Du hittar den i receptbanken, fler inspirerande kantarellrecept finns i svampkategorin

MARTHAFÖRBUNDETS MEDLEMSBREV 18.5.2017

Vårmötet i Kristinestad 6.5
Över 370 marthor samlas i Kristinahallen i Kristinestad den 6 maj, det kan man kalla för kvinnokraft! I år är det Sydösterbottens Marthadistrikt som står värd för mötet och programmet för dagen hittar du på martha.fi. Vi kommer att uppdatera på Facebook, Twitter och Instagram under hela dagen, så håll utkik!

Kampanj: Kläder och konsumtion under lupp
Vi uppmärksammar Klädrevolutionsveckan i våra kanaler med fakta, tips och idéer kring klädkonsumtion, och frågar oss bland annat hur billig den billiga tröjan egentligen är? Läs mer på martha.fi.

Save the date: Martha <3 Lindbergs på restaurangdagen 20.5
Vi firar restaurangdagen i Lindbergs Trädgård 20.5 klockan 12–14! Välkommen på en grön och skön lunchupplevelse invid växthusen. Kombinera uppköpen till trädgården med en riktigt marthalunch ute i det fria. På menyn står sallad med grödor både från Lindbergs växthus och vilda växter från naturen. Till det en saftig foccaccia med Lindbergs tomater, rabarbersaft och bärkaka till efterrätt. Lunchen kostar 7 euro, all vinst går till Centrs Marta i Riga, Lettland.

Påminnelse: Föreningsfestivalen 2017
Vill ni ordna ett lokalt evenemang under föreningsfestivalen som infaller i oktober under tiden 2–8.10.2017? Ännu hinner ni ansöka om bidrag, ansökningar tas emot till och med 30.4. För mera information, gå in på festival.fi eller kontakta utvecklingschef Petra Högnäs, petra.hognas@martha.fi, tfn 044 280 6609.

Nytt i Marthashoppen
Brist på gåvoidéer inför mors dag 14.5? Uppvakta mor med collegetröjan med ”Min mamma är martha”-tryck för barn! Tröjan finns nu i vår shop på printmotor.com/marthaforbundet.

Ny ekonomirådgivare
Vi välkomnar ett nytillskott till vårt rådgivarteam – Mia-Maja Wägar jobbar från och med april som ekonomirådgivare på kansliet i Helsingfors. Du når henne per e-post: mia-maja.wagar@martha.fi eller på tfn 043 820 0073. Läs mer om Mia-Maja här.

Vårfräscha recept till Valborg
Nu har vi bunkrat upp med de bästa recepten till Valborg. Äppelmunkar, struvor, korv i bröd, bubblig bärmjöd och mycket, mycket mer! Alla läckerheter hittar du i receptbanken.

Gott exempel: Petalax Kyrkoby Marthaförening
Denna gång lyfter vi Petalax Kyrkoby Marthaförening som ett exempel på inspirerande och engagerande medlemsverksamhet. Läs mer om föreningens innovativa inspirationskväll här.

Har du tips på marthaverksamhet som du tycker att andra marthor borde få ta del av? Mejla gärna ditt förslag till utvecklingschef Petra Högnäs, petra.hognas@martha.fi.

MARTHAFÖRBUNDETS MEDLEMSBREV 20.4.2017

Bästa martha,

Vårdagjämning, sommartid och flyttfåglar. Tre aktuella fenomen som får mig att vilja lyfta tre aktuella teman:

1. Kommunalvalet närmar sig med stormsteg. Jag hoppas att ni alla tagit del av centralstyrelsens frågor kring skolbespisningen som sändes förra veckan (ni hittar dem här). Och jag hoppas att ni aktivt tar del av valdebatter nära er!
  2. Vi efterlyser frivilliga insatser för en bättre värld. Registrera ert evenemang och låt oss få ta del av allt som görs i Marthafinland! Vi har fått läsa om Överesse marthaförening som har ordnat verksamhet på servicehem för äldre samt hållit en popup-restaurang för barnfamiljer, och vi vet att det finns fler insatser. Låt oss få ta del av dem!
  3. Slutligen vill jag påminna alla om att anmälningstiden till Marthaförbundets vårmöte går ut i morgon. Kom med och möt våren med oss och många marthasystrar i Kristinestad lördagen den 6 maj 2017!

Med önskan om en solig vår till alla,
Frida Nylund, verksamhetsledare

Fira med en popup-restaurang 20.5!
Restaurangdagens årsdag firas traditionsenligt den tredje lördagen i maj, i år infaller dagen den 20 maj. Vi uppmanar nu alla marthor att delta i firandet med en popup-restaurang! Restaurangdagen kan se ut precis som ni själva vill, men låt gärna restaurangen få en lokal prägel och tänk på att det inte behöver vara så festligt, även en enklare servering uppskattas av matgästerna. Samarbeta gärna med en annan förening, så delar ni med er av matglädjen! Inspiration och tips på festmenyer i säsong hittar ni i vårt inspirationsmaterial, recepten till menyerna finns i receptbanken. Där finns också massvis med recept på härligt somrig kalasmat som passar för många gäster.

Starta en webbsida
En förening eller krets kan som medlemsförmån få beställa en egen webbsida av förbundet. På sidan kan ni uppge era kontaktuppgifter och kort informera om verksamheten, men även informera om aktuella evenemang samt publicera bilder eller längre texter. Beställ sidan genom att sammanfatta grunduppgifterna och mejla informatör Karin Lindroos, karin (at) martha.fi. Vi återkommer inom högst en vecka med en länk till er webbsida och instruktioner för hur ni uppdaterar den.

Föreningsfestivalen – sök bidrag!
Vill ni ordna ett lokalt evenemang under föreningsfestivalen i oktober? Föreningar kan ansöka om bidrag på 500–2 000 euro under tiden 1.4–30.4.2017. Samarbete ger mervärde, så sök gärna upp en ny samarbetspart! För mera information, gå in på festival.fi.

Ungmarthas sommarläger
Nu är det dags att anmäla sig till Ungmarthas populära sommardagläger för barn i årskurs 2–6. Vissa läger är redan fullbokade, men lediga platser finns i bland annat Helsingfors (31.7–4.8), Esbo (12–16.6) och Mariehamn (19–22.6). Lägren i Närpes och Jakobstad bekräftas inom kort. Här hittar du mera information om och elektroniska anmälningsblanketter till alla läger.

Sommarkonferens i Norge 16–18.6.2017
Detta är sista uppropet till Nordiska kvinnoförbundets sommarkonferens i Sandefjord, Norge. Bindande anmälningar görs till utvecklingschef Petra Högnäs, petra (at) martha.fi, tfn 044 280 6609, senast 31.3.2017. Information om program samt prisuppgifter finns här.

Utebliven medlemstidning?
Har du blivit utan din medlemstidning? Kontakta ekonomiassistent Marika Danielsson, marika (at) martha.fi, tfn 044 735 4971, så kontrollerar hon dina adressuppgifter i förbundets medlemsregister. Stämmer uppgifterna, ger hon dig rådet att göra en felanmälan till postens kundservice på numret 0200 27100.

Martat–Martha-insamlingen fortsätter
I fjol uppmanades alla marthor att delta i Nationalbibliotekets insamling för att digitalisera förbundets historiska tryckalster. Hittills har sammanlagt 500 euro inkommit och donationer kan fortsättningsvis göras online fram till slutet av 2017. Kom bara ihåg att i meddelandefältet uppge att bidraget inbetalas till Martat–Martha-fonden!

Månadens recept: Vegetarisk lasagne och godaste morotskakan
Vad ska vi äta i dag? Hur skulle det vara med en lasagne med bondbönekross? Och till dessert en saftig morotskaka – ett smart sätt att rädda trötta morötter från grönsakslådan!

Påskens läckerheter i receptbanken
Planerar du en brunch, lunch eller middag under påsk? Läckra luncher, matiga middagar och delikata desserter hittar du på recept.martha.fi.

MARTHAFÖRBUNDETS MEDLEMSBREV 23.3.2017

Bästa marthor,

Vi befinner oss mitt i en av de intensivaste föreningsbyråkratiska perioderna. Årsrapporter och bokslut produceras, års- och vårmöten förbereds och genomförs, nya styrelser tillsätts i föreningarna och distrikten väljer ombud till förbundets vår- och höstmöte.

Centralstyrelsen har konstituerat sig och valt Camilla Komonen (Helsingfors svenska Marthaförening) och Camilla Hautala (Åbolands svenska Marthadistrikt) till vice ordförande samt tillsatt en ny organisationsutvecklingsgrupp med förbundsordförande Andrea Hasselblatt i spetsen. Vid höstmötet ska ett utvecklingsförslag för organisationsutveckling presenteras, men vi är också glada för att kunna visa på några resultat på vägen.

Ett tydligt utvecklingsmål gällande byråkratin (enligt den undersökning distrikten svarade på år 2016) var att utveckla anmälningsförfarandet till förbundets vårmöte så att inte distrikten belastas av både anmälningar och fakturering av deltagare och ombud. Därför anmäler alla deltagare i år sig själva och får en egen faktura över sitt deltagande. Ett litet steg för att göra byråkratin smidigare, vilket förhoppningsvis ger distrikten mera tid för annan verksamhet. Utnyttja i stället tiden till en extra insats för en bättre värld! För ni minns väl min förhoppning om hundra handlingar för en bättre värld, en vardag i taget? Vi samlar dem i frivilligbanken – och vi vill ha många fler!

Med önskan om givande föreningsmöten,
Frida Nylund, verksamhetsledare

Registrera er frivilliginsats för en bättre värld här och låt oss i varje medlemsbrev följa med hur listan växer. Insatsen kan vara utförd av enskilda marthor, kretsar, föreningar eller distrikt. Tips på vad man kan göra hittar ni förstås i våra inspirationsmodeller.

Ekofastan uppmuntrar till återvinning
Inom kampanjen Ekofasta uppmanar kyrkan till eftertanke kring konsumtion. Rubriken för årets kampanj är ”Skapelsen är inte till salu”, och uppmaningen är att i stället för att köpa nytt byta, dela, fixa och reparera. Kampanjen inleds den 1 mars och pågår fram till den 15 april. Marthaförbundet är med i kampanjen genom att dela tips och idéer för återanvändning i Ekofastans kanaler. Vi uppmuntrar också distrikt, föreningar och kretsar att anordna program i enlighet med kampanjens tema. Kanske en fixarkväll för att sätta cyklarna i vårskick? Eller en pysselkväll med återvunnet material? Läs mer om kampanjen på ekofasta.fi.

Matinspiration för hela familjen i Karleby 23.2
Svårt att hitta middagsinspiration? Välkommen på en matafton med ett mångsidigt program för hela familjen torsdagen den 23 februari i Karleby! Vi pratar om mat för och med barn samt bjuder på en inspirerande föreläsning med den svenska matkreatören Johanna Westman. Kvällen avslutar vi med ett gemensamt kvällsmål. Anmäl dig via formuläret i evenemangskalendern på förbundets hemsida eller till projektledare Sofia Grynngärds, sofia.grynngards (at) martha.fi, 050 517 2958, senast 21.2.2017. Kvällen arrangeras inom ramen för Marthaförbundets projekt Tack för maten! i samarbete med Ungmartha och Karlebynejdens Marthadistrikt.

Nytt kurskoncept: Familjekompet
Har du koll på familjens ekonomi? Hur gör man snabblagad och näringsrik vardagsmat som alla gillar? Vad är hemlagad babymat? Detta och mycket mer pratar vi om på en praktisk kurs med fokus på kost, miljö och pengar ur ett barnfamiljeperspektiv. I vår ordnar vi kurser på följande orter:

27.2 i Borgå
6.3 i Borgå
20.3 i Borgå
19.4 i Helsingfors

Läs mera om kurskonceptet Familjekompet här. På frågor svarar hushållsrådgivare Solveig Backström, solveig.backstrom (at) martha.fi, 043 820 0070.

Dags att nominera kandidater till årets marthagärningar!
Från och med i år kan man inom ramen för utmärkelsen Årets marthagärning nominera kandidater inom tre kategorier. Kategorierna för år 2017 är Årets Lucina, Årets samhällsinsats och Årets eldsjäl – läs mer om nomineringskriterierna och nomineringsförfarandet här eller i Martha nr 1/2017. Senast 15.3.2017 bör förslagen vara oss tillhanda.

Påminnelse: Ansök om föreningsstöd!
Vill ni ordna olika aktiviteter för asylsökande eller nyanlända finländare, satsa på en gemensam klädbytardag eller testa en helt ny idé som främjar samhörigheten i föreningent? Nu har ni möjlighet att få understöd för er satsning. Föreningsstödet kan distrikt, föreningar och kretsar söka till och med den sista februari. Mera inspiration hittar ni här och er ansökan kan ni fylla i här.

Påminelse: Anmälan till vårmötet

Nordiska kvinnor samlas i Norge
Årets NKF-konferens hålls i Sandefjord, Norge, under tiden 16–18.6.2017. Sista anmälningsdagen är 31.3.2017. Mera information finns i evenemangskalendern. Har du frågor, vänligen kontakta utvecklingschef Petra Högnäs, petra.hognas (at) martha.fi, tfn 044 280 6609.

Medlemsrabatt på kryssningar
Viking Line erbjuder våra medlemmar och medlemsföreningar rabatt på kryssningar och ruttresor. Rabatten gäller för både fritidsresor och gruppresor. För bokning av en fritidsresa, klicka här. Vid bokning av en grupp- eller konferensresa, vänligen granska erbjudandena här. OBS! Kom ihåg att alltid uppge vårt kundnummer 352998 då ni bokar en resa. Trevlig resa!

Februarigott: Fastlagsbullar med hemlagad mandelmassa
En smaklig mandelmassa gör du lätt själv genom att blanda en hårt uppvispad äggvita med 80 gram mandelmjöl och 1–1,5 dl pudersocker. Recept på bullarna hittar du i receptbanken.

Klädbytardagen 19.11
På lördag firar vi klädbytardagen och sätter kläder i rotation runt om i Marthafinland. Principen är enkel: Lämna klädesplagg du har tröttnat på och ta med dig lika många hem. På följande orter ordnar marthorna lokala klädbyten: Esse, Åbo, Kimito, Terjärv, Jomala och Borgå. Varför inte passa på att fynda något nytt till julens alla fester?

I år vill vi i samband med klädbytardagen också väcka diskussion kring kläder och kemikalier. Smartha tips på hur du skapar en hållbar garderob hittar du här.

Nya uppdaterade hemsidor
Nu är webbsidorna för alla distrikt, föreningar och kretsar uppdaterade med en ny fräsch look. Sidorna fungerar på samma sätt som tidigare, både för användare och för administratör, med verktyget Digistoff som bas. Alla föreningar eller kretsar kan beställa en webbsida, det är gratis.

På webbsidan kan ni berätta om er förening/krets, skriva artiklar om kommande verksamhet eller dela med er av bilder från evenemang. Upplever ni att ni inte har tid att uppdatera sidan kontinuerligt, kan den också vara statisk. Kort info om er verksamhet och aktuella kontaktuppgifter fungerar minst lika bra och gör det lätt att söka information om er verksamhet på nätet.

Bestämmer ni er för att en webbsida som passar er verksamhet, skicka då en kort beskrivning av er förening/krets och kontaktuppgifter till informatör Karin Lindroos, karin (at) martha.fi. Inom högst några veckor är sidan uppe, och ni får instruktioner i hur den uppdateras.

Gott exempel: Borgå svenska Marthadistrikt
Föreningsstödet från Svenska kulturfonden ger ett välkommet klirr i kassan för såväl distrikt som föreningar. Borgå svenska Marthadistrikt har med hjälp av bidraget två år i rad arrangerat en inspirationsdag med kvinnan i fokus. Läs mer om Borgåmarthornas populära satsning här.

Hör gärna av dig till utvecklingschef Petra Högnäs, petra.hognas (at) martha.fi, med dina tankar om intressant marthaverksamhet som du tycker att vi borde lyfta i kommande medlemsbrev!

Ansök om föreningsstöd i februari
I februari 2016 har alla marthaföreningar möjlighet att ansöka om föreningsstöd från Svenska kulturfonden som vill stödja aktiv förnyelse och internt utvecklingsarbete i föreningar på lokal och regional nivå. Ansökningsformuläret är öppet på förbundets hemsida under tiden 1–28.2.2017. Förra året beviljades cirka 70 procent av de sökande ett bidrag. Mera information om föreningsstödet finns i Martha nummer 6/2016 och på Marthaförbundets hemsida. På frågor svarar utvecklingschef Petra Högnäs, petra.hognas (at) martha.fi.

Julpyssel på nätet
Fyll jultiden med roliga aktiviteter tillsammans med familj och vänner. Ungmarthas julkalender bjuder varje dag, från 1 december fram till julafton, på roliga juliga pyssel och recept. Vi återanvänder sådant som kanske redan finns hemma, så plocka redan nu fram gamla glasburkar, presentband, garnnystan, samla käppar i trädgården och spara några bitar kartong, de kommer att behövas! Luckorna kan du öppna på datorn eller på din smarttelefon och julkalendern hittar du på Ungmarthas hemsida.

Pysslen och recepten är framtagna inom Marthaförbundets projekt Tack för maten! och Svinnkampen samt av Kajsa Wikman-Colerus, Anders Wikström och Karin Lindroos.

Bärinspiration för barn
Ungmarthas och projektet Tack för maten!:s bärmaterial som riktar sig till barn är ute nu. Det 16-sidiga häftet Kär i bär bjuder på roliga recept, spännande övningar och pysseltips med buskbär i huvudrollen. Bärhäftet kan läsas på nätet eller beställas hem via webbsidan. Häftet är gratis, men portokostnader tillkommer.

Bidrag för popup-M-klubbar
Ännu hinner ni ansöka om ett bidrag för att ordna ett roligt jippo för barn, en popup-M-klubb. Julklappspyssel, pepparkaksbak, snickerier, naturkosmetik ... Man kan ansöka om ett belopp på upp till 100 euro för material som används under evenemanget. Det enda ni behöver göra är att anmäla ert intresse och med några meningar beskriva vad ni har tänkt göra samt efteråt redovisa för deltagarantalet och kort beskriva jippot. Allra enklast gör ni det per e-post till Elise Hindström, elise (at) martha.fi, eller per telefon 044 280 6813. Kom ihåg att ange kontaktperson och kontonummer, så ser vi till att de beviljade bidragen utbetalas omgående.

Novembergott: Rotfruktsburgare
Marthas rotfruktsburgare är goda och nyttiga och kan fixas till av sådant som blivit kvarliggande i kylskåp och skafferi. Servera dem i bröd med klassiska tillbehör som gräddfilssås, rödlök, ost, skivad tomat och salladsblad. Receptet på rotfruktsbiffar hittar du i vår receptbank.

Den stora finlandssvenska kryssningen 3–4.2 2017
Kom med och fira Finland 100 år på böljan den blå! Den stora finlandssvenska kryssningen närmar sig med stormsteg och det är dags att anmäla sig om du ännu inte har gjort det. Anmälan gör du direkt på nätet och där hittar du också praktisk information samt hela kryssningsprogrammet. Förfrågningar riktas till kryssningen (at) bildningsforbundet.fi eller Maria Jansson, tfn 040 703 6085, vardagar klockan 10–15.

MARTHAFÖRBUNDETS MEDLEMSBREV 16.2.2017

Bästa marthor,

Ett nytt år för med sig nya möjligheter. Verksamheten har kört i gång med full fart och vi vet att föreningarna förbereder sig för sina årsmöten. Ta del av din förenings årsmöte och påverka den verksamhetsplan ni ska behandla. Och kom ihåg de inspirationsmodeller som finns tillgängliga på vår hemsida för marthaverksamheten 2017 – utnyttja dem!

I den strategi som godkändes vid förbundets höstmöte lyfter vi fram frivilligarbetet inom organisationen. Det är massor som görs med frivilliga krafter inom Marthaförbundet, och det är en verksamhetsform som vi ytterligare vill synliggöra och stödja.

Finland fyller hundra år i år. Martha har varit en stark kraft i uppbyggandet av ett självständigt Finland. I dag arbetar vi för en bättre värld, en vardag i taget. Låt oss tillsammans ge Finland en gåva: minst hundra gärningar för en bättre värld. Bjud in till en gemensam måltid (#viätertillsammans), ordna en klädbytardag (#garderoben) eller dela kunskap om den finlandssvenska matkulturen (#marthasmatkultur). Eller gör gott för andra på det sätt som bäst passar er. Det övergripande temat för hela året är Tillsammans, så låt oss vara en aktiv förebild, för tillsammans är stark!

Frida Nylund, verksamhetsledare

Registrera er frivilliginsats här och låt oss i varje medlemsbrev följa med hur listan växer. Insatsen kan vara utförd av enskilda marthor, kretsar, föreningar eller distrikt. Tips på vad man kan göra hittar ni förstås i våra inspirationsmodeller.

Vårmöte i Kristinestad – save the date!

Marthaförbundet samlas till vårmöte i Kristinestad lördagen den 6 maj 2017. Program, prisuppgifter och information om hotellen hittar du i evenemangskalendern. Bindande anmälan senast 24.3.2017. Observera att var och en anmäler sig själv till mötet samt bokar sin övernattning. Har du frågor som gäller vårmötet, kontakta Petra Högnäs, petra.hognas (at) martha.fi, tfn 044 280 6609.

Fjolårets uppmaning att klä sig i folkdräkt blev en succé och vi hoppas på minst lika många folkdräkter i vår!

Motioner till vårmötet inlämnas senast 8.4.2017 till verksamhetsledare Frida Nylund, Marthaförbundet, Bölegatan 2, 00240 Helsingfors eller per e-post till frida.nylund (at) martha.fi.

Påminnelse: Ansök om föreningsstöd!

Marthakretsar, -föreningar och -distrikt har under hela februari möjlighet att ansöka om föreningsstöd. Ansökan görs elektroniskt via anmälningsformuläret på förbundets hemsida. Bekanta er med kriterierna i Martha nr 6/2016 eller på hemsidan. På frågor svarar Petra Högnäs, petra.hognas (at) martha.fi, tfn 044 280 6609.

Efterlysning!

Vi efterlyser marthakretsar, -föreningar eller -distrikt som har integrationsfrämjande verksamhet på sitt program. Med hjälp av Svenska folkskolans vänner (SFV) kan Marthaförbundet erbjuda stöd i form av material, information och utbildningsträffar till de föreningar som på ett eller annat sätt hjälper och stöder asylsökande och flyktingar. Hör gärna av dig till Petra Högnäs, petra.hognas (at) martha.fi, tfn 044 280 6609 för mera information!

Nordiska kvinnor samlas i Norge – save the date!

Årets sommarkonferens arrangeras av den norska kvinnoorganisationen Norges Kvinne- og famileforbund och hålls under tiden 16–18.6.2017 i Sandefjord, cirka 120 km söder om Oslo. Temat för konferensen är Matglädje. Bindande anmälan senast 31.3.2017. Mera information hittar du i evenemangskalendern och i Martha nr 1/2017. Har du frågor, vänligen kontakta Petra Högnäs, petra.hognas (at) martha.fi, tfn 044 280 6609.