Fira Martha

Marthas namnsdag den 26.7 firas på bästa sätt med en marthabakelse till kaffet. Läs mera »
18.07.2017 kl. 16:38

Planering + Avkoppling – Stress = Lyckad semester

Det är semestertider. En tid på året då vi förhoppningsvis har möjligheten att koppla av och ladda batterierna inför hösten. Men också en tid som ofta är laddad med stora förväntningar och stress inför dem. Förväntningar inkluderar ofta pengar och konsumtion. Hur ska vi maximerar chanserna för att vår semester ska blir så lyckad som möjligt?Läs mera »
21.06.2017 kl. 14:38

Jenni Haapala ny kursledare på Marthaförbundet

Från och med hösten förstärks Marthaförbundets hushållsteam med en kursledare. Jenni Haapala, ämneslärare i huslig ekonomi och hälsolärare, kommer att jobba med kurser i matlagning och vardagshantering främst inom projektet Hantera vardagen. Läs mera »
09.06.2017 kl. 17:00

Nytt poddavsnitt!

Hur hanterar vi osynliga pengar på bästa sätt? Och varför lönar det sig att prata pengar med kollegerna? Marthaförbundets ekonomirådgivare Mia Wägar brinner för vardagsekonomi – för den ger möjligheter! Läs mera »
07.06.2017 kl. 11:36

Ingen hushållsrådgivning torsdag 1.6

31.05.2017 kl. 15:40

Naturens örtapotek– våra vanligaste läkeväxter Lär dig om naturens läkande krafter och vad du kan ta tillvara ur naturens vilda skafferi.
Familjekompet – kurshelhet i Helsingfors Har du koll på familjens ekonomi? Hur gör man snabblagad och näringsrik vardagsmat som alla gillar? Vad är hemlagad babymat? Detta och mycket mer pratar vi om på en praktisk kurs med fokus på kost, miljö och pengar ur ett barnfamiljeperspektiv.
Familjekompet – kurshelhet i Kronoby Har du koll på familjens ekonomi? Hur gör man snabblagad och näringsrik vardagsmat som alla gillar? Vad är hemlagad babymat? Detta och mycket mer pratar vi om på en praktisk kurs med fokus på kost, miljö och pengar ur ett barnfamiljeperspektiv.
Kvinna & ekonomi Det är dags att vi börjar prata öppnare om pengar. Varför ska vi spara? Hur ska vi förbereda oss för livets ekonomiska utmaningar?
Naturens örtapotek – våra vanligaste läkeväxter
Kvinna & Ekonomi Det är dags att vi börjar prata öppnare om pengar. Varför ska vi spara?
Hela familjen i köket ”Vad blir det för mat?” Den frågan är löst! Välkommen på en inspirerande matlagningskurs tillsammans med ditt barn (över 4 år).
Kallrörd tvål
Kvinnor i fredsarbete ”Om vi vill ha hållbar fred i världen måste kvinnorna involveras i fredsarbetet.”
Överlevnadskurs för studerande Skippa nudlarna och tonfisken, nu lagar vi mat som är både billig, god och lättlagad. På överlevnadskursen för studerande delar ekonomirådgivare Mia-Maja Wägar och hushållsrådgivare Elisabeth Eriksson färdigheter för att hantera vardagens utma
Naturens örtapotek – våra vanligaste läkeväxter
Save the date! Klädbytardagen Klädbytartillfällen arrangeras runt om i marthafinland i samband med den nationella klädbytardagen den 18 november. Kolla om ett klädbyte arrangeras nära dig och börja rensa garderoben!
Matlagning för småbarnsfamiljer Välkommen på en matlagningskurs riktad till småbarnsfamiljer.
Familjekompet – kurshelhet i Ekenäs Har du koll på familjens ekonomi? Hur gör man snabblagad och näringsrik vardagsmat som alla gillar? Vad är hemlagad baby- mat? Detta och mycket mer pratar vi om på en praktisk kurs med fokus på kost, miljö och pengar ur ett barnfamiljeperspektiv.
Hur välja och tillreda kött
Naturens örtapotek Lär dig ta tillvara ur naturens vilda skafferi.

Marthakassen har en fiffig origamibotten och klassiska plastpåshandtag. Ju bredare ben jeansen har, desto större kasse blir det. Måtten på skissen är riktgivande.

Du behöver

1 par avlagda jeans
Sax
Symaskin
Måttband
Knappnålar

Använd symaskinsnål nr 90 eller 100 när du syr i jeanstyg. Ladda ner skissen på kassen här.

GÖR SÅ HÄR

1. Klipp av benen på ett par jeans nedanför grensömmen. Klipp lös benens fållar.

2. Klipp upp längs den enkla bensömmen. Vik upp och placera tygstycken räta mot räta och sy ihop till ett bredare rör. Sicksacka sömmarna och vänd rätsidan ut (bild 1).

3. Vänd röret så den nya sömmen löper i mitten och de dekorativa sömmarna vid sidorna (bild 2). Sy ihop nedre kortändan (aviga mot aviga) och sicksacka bottensömmen.

4. Vänd röret igen så den dekorativa sömmen löper längs mitten, vänd upp botten i en salmiakform (bild 3). Vik upp en flik från salmiakens nedre kant (bild 4), och vik ner en flik från salmiakens övre kant (bild 5). Nåla fast flikarnas hörn omlott i en kvadratform, nåla ändå genom röret och bottensömmen (bild 6).

5. Sy en kvadrat i väskans botten (bild 7), sy två varv på samma ställe så blir det stadigt. Bild 8 visar insidan av bottnen.

6. Klipp kassens handtag enligt skissen. Anpassa måtten till ditt material.

7. Fålla handtagens sidor genom att vika en smal fåll (0,5 + 0,5 cm) mot kassens avigsida och sy på en stickning. Sicksacka sträckan mellan handtagen, vik 0,5 cm mot kassens rätsida och pressa (bild 9).

8. Klipp isär benfållarna till två remsor, placera en remsa ovanpå den sicksackade linjen mellan handtagen och sy fast från rätsidan (bild 10), en söm längs varje kant. Gör likadant på andra sidan.

9. Placera handtagens kortsidor mot varandra (bild 11–12), räta mot räta. Vik ena handtaget dubbelt (bild 13), vik det andra över (bild 14), sy längs kortsidan, sicksacka.

10. Vänd handtagen rätt (bild 15) och sy en stickning 1 cm från sömnadslinjen så göms sömsmånen. Kassen är klar.

Tips: Vill du dekorera kassen med t.ex. Marthahjärtat, gör detta före du börjar sy ihop kassen.

Tips: Istället för fållremsor kan du använda snedlist, läderband eller andra dekorativa band att kanta väskans handtag med.

Tips: Spara alla fickor, linningar, dekorativa sömmar och andra detaljer från jeansen, du behöver dem för att göra Marthaförklädet.

Solveig Backström och Elisabeth Eriksson är våra hushållsrådgivare. De svarar på frågor om mat och matlagning, kost och näring, konserverng samt råd i konsumentfrågor.

Ekonomirådgivare Mia-Maja Wägar svarar på frågor gällande konsumtionsutgifter, budgetering och planering av privatekonomin, skötseln av penningärenden, handledning i privathushållets bokföring och olika alternativ för att lösa skuldproblem.

E-post mia-maja.wagar(at)martha.fi

Det produceras nio gånger mer kläder än det konsumeras i världen. Med projektet Garderoben vill vi skapa medvetenhet om det ohållbara berget av textilavfall.

Familjekompet 2017

Tack för maten!

Projektet Tack för maten! engagerar de privata svenskspråkiga daghemmen i Svenskfinland i att utveckla måltiden och bespisningsverksamheten.

Anita Storm, ekologirådgivare

Den här hösten leder Anita Storm ett flertal kurser i naturkosmetik och örtapotek. På kurserna kan du lära dig bland annat hur du använder olika läkeväxter och hur du gör tvål.

Evenemangskalender

Sofia Grynngärds, projektledare

Projektet Tack för maten! erbjuder fortbildning för daghemspersonal, eftisledare eller andra grupper som arbetar med barn i åldern 3–8 år.

Läs mer om fortbildningen här.

Mia-Maja Wägar, ekonomirådgivare

"Drömmer du om en egen bostad men är osäker på var du ska börja? Ekonomirådgivare Mia Wägar lyfter fram några viktiga punkter för dig som funderar på att köpa din första egna bostad."

Ekonomirådgivare Mia-Maja Wägar vägleder inför ett eventuellt bostadsköp.

Dela omsorg

Ett av de vackraste orden jag vet är ordet ”omsorg”. Kanske dels för att jag anser att vi borde våga tala mera om sorg som drabbar oss alla i olika livsskeden, dels för att det är just precis det som vår värld behöver i dag.
12.09.2017 kl. 09:15

Hållbar familj

Augusti är lite som nyår när det gäller löften. Sista veckan i juli börjar man redan mentalt separera från sina fula stugjackor och kantstötta koppar, och från ett sista desperat häng i en möglig och obekväm hängmatta gör man en liten önskelista inför hösten.
12.09.2017 kl. 09:12