Julakuten öppen 19–21.12

Vad gör jag åt granen som barrar, vad är vegansk julmat och finns det ett miljövänligt sätt att putsa silvret? Marthaförbundets Julakuten svarar traditionsenligt på frågor kring jul. Svarar gör våra hushållsrådgivare. Läs mera »
Publicerad 07.12.2016 kl. 09:33

Ungmarthas julkalender 2016

Fyll jultiden med roliga aktiviteter tillsammans med familj och vänner. Ungmarthas julkalender bjuder varje dag, från den 1 december fram till julafton, på roliga juliga pyssel och recept. Läs mera »
Publicerad 01.12.2016 kl. 16:12

Kolumn: Ord skapar vår verklighet

De kvinnor som blir sexuellt trakasserade på jobbet får ta sitt eget ansvar och säga upp sig. Kvinnor är bimbon, otäcka, äckliga djur och mer specifikt grisar. ”Grab them by the pussy! Ta dem på könet!” Detta är direkta citat från Donald Trumps presidentkampanj.Läs mera »
Publicerad 25.11.2016 kl. 10:16

Julakuten Vad gör jag åt granen som barrar, vad är vegansk julmat och finns det ett miljövänligt sätt att putsa silvret? Marthaförbundets Julakuten svarar traditionsenligt på frågor kring jul. Svarar gör våra hushållsrådgivare.
Marthaförbundets vårmöte Save the date!

• Överväg alla inköp, är de nödvändiga.
  • Uppskjut inköp – köp endast det som är absolut nödvändigt.
  • Köp helst kontant (rabatter möjliga).
  • Jämför priser (beakta bonus).
  • Köp ej på avbetalning, ta hellre banklån (jämför de totala kostnaderna och därmed inköpets verkliga pris).
  • Köp gärna begagnat.
  • Köp gärna tillsammans med någon, t.ex. grannen, sådant som lämpar sig för samägande.
  • Låna eller hyr sånt som sällan används.
  • Använd bibliotek, tvättstugor.
  • Utnyttja realisationer – klokt (dvs. skaffa endast sådant som du behöver).

Solveig Backström och Elisabeth Eriksson är våra hushållsrådgivare. De svarar på frågor om mat och matlagning, kost och näring, konserverng samt råd i konsumentfrågor.

Vi svarar på frågor gällande konsumtionsutgifter, budgetering och planering av privatekonomin, skötseln av penningärenden, handledning i privathushållets bokföring och olika alternativ för att lösa skuldproblem.

Telefon 010 279 7279 (ti–to, 13–15)

E-post hushall(at)martha.fi

Det produceras nio gånger mer kläder än det konsumeras i världen. Med projektet Garderoben vill vi skapa medvetenhet om det ohållbara berget av textilavfall.

Svinnkampen

Varje år slänger finländska hemhushåll 130 kg ätbar mat. Svinnkampen är Marthaförbundets kampanj för att skapa en rörelse mot matsvinnet.

Tack för maten!

Projektet Tack för maten! engagerar de privata svenskspråkiga daghemmen i Svenskfinland i att utveckla måltiden och bespisningsverksamheten.

Andrea Hasselblatt, förbundsordförande

"Talkoandan håller på att dö ut. Föreningslivet dör ut. Ingen vill engagera sig i frivilligverksamheten. Stämmer det? Nej, säger jag." Läs ledaren ur nyaste numret av tidskriften Martha.

Petra Högnäs, utvecklingschef

Vem är martha egentligen? Petra Högnäs, utvecklingschef med ansvar för medlemsfrågor, berättar allt om och hur du blir martha i poddavsnittet Föreningsaktivitet – Möjlighet eller börda?

Anita Storm, ekologirådgivare

Hur ser ett klädesplaggs väg ut från bomullsplantagen till din garderob? På vilket sätt utsätts plagget och de som arbetar inom industrin för kemikalier på vägen? Och hur gör du för att minimera mängden kemikalier i garderoben? Ekologirådgivare Anita Storm och informatör Karin Lindroos diskuterar kläder och kemikalier i Marthapodden.

Glöm präktighetsstämpeln – sylta på!

Att skörda, safta och sylta innebär för mig att delvis vara självhushållande. Självhushållningen var ett måste i slutet av 1800-talet i Finland då bärbuskarna nådde ut till gemene mans täppor, och inte längre enbart prydde herrgårdarnas trädgårdar. Marthakonsulenterna hade naturligtvis en stor andel i att kunskapen kring odlande, saftande och syltande nådde ut. Nya trender spred sig då, precis som i dag.
Publicerad 05.10.2016 kl. 13:02

Världens bästa bärland

Leif Blomqvist på Blomqvists Plantskola har gjort bär till sitt liv, först som odlare och nu som plantskolemästare. Världen över söker han efter nya buskbär som ska passa för det finska klimatet.
 – Vi har faktiskt världens bästa förutsättningar för bärodling. Det gäller bara att hitta rätt sorter, säger Leif.
Publicerad 05.10.2016 kl. 13:00

Våra broschyrer är gratis! Du kan ladda ner dem som pdf, läsa dem via Issuu eller beställa hem dem, endast postkostnaden tillkommer. Det går även att beställa i större mängd, till exempelvis till en skolklass, kurs eller till arbetsplatsen.

Mjölk & mjölkprodukter

Piffa potatisen!